Sökning: "interaktiva hjälpmedel och matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden interaktiva hjälpmedel och matematik.

  1. 1. Temperaturvisualisering för övervakning av dold komponent i en maskin

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik (MTM)

    Författare :Hannes Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Temperature visualisation; Hidden component; Machine; Temperaturvisualisering; Dold komponent; Maskin;

    Sammanfattning : Detta arbete är ett första steg i att erhålla ett koncept som kan användas inom industrin som fokuserar på att visualisera temperatur samt möjliggöra betraktning av dolda komponenter. På uppdrag av NEAVA AB, utvecklas ett koncept för att övervaka temperaturen på en dold komponent i en teoretisk modellmaskin. LÄS MER

  2. 2. Användningen av didaktiska verktyg i matematikundervisningen : Utifrån lågstadielärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Jonsson; Lina Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Mathematics; didaktiska verktyg; lågstadielärares tankar; digitala hjälpmedel; matematikundervisning; laborativt material;

    Sammanfattning : Med denna uppsats var vi intresserade av att ta reda på hur lärare ser på användningen av iPads, datorer, interaktiva skrivtavlor och laborativt material i matematikundervisningen. Vi ville även veta hur ofta och på vilket sätt dessa används samt om det fanns en skillnad i användningen mellan de olika matematiska områdena. LÄS MER

  3. 3. Hur matematiklärare vid ett gymnasium upplever Kunskapsmatrisen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Clas Henning; [2017]
    Nyckelord :Matematik; matematikdidaktik; formativ bedömning; interaktiva hjälpmedel; digitala verktyg; matematikundervisning; Kunskapsmatrisen;

    Sammanfattning : Matematikämnet har på senare tid fått en allt större uppmärksamhet, inte minst genom de resultat som publicerats i samband med de internationella undersökningarna PISA och TIMMS. Skolverkets intentioner att skapa ett större fokus kring de förmågor som presenteras i kursplanen och ämnesplanen i matematik har öppnat upp för att den formativa bedömningen alltmer kan ta plats inom dagens pedagogiska praktik. LÄS MER

  4. 4. Deltagande design i förskoleklassen : Att designa för barn, med barn.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Nina Lemon; [2017]
    Nyckelord :Interaktionsdesign; deltagande design;

    Sammanfattning : Elever i förskoleklass anser att matematik är både tråkigt och jobbigt. Detta trots att deras undervisning fortfarande är starkt influerad av den fria leken och elevernas egna kreativitet. LÄS MER

  5. 5. NO-undervisning med interaktiv skrivtavla som hjälpmedel : En studie om möjligheten med individanpassning med den interaktiva skrivtavlan i årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Matilda Eriksson; [2016]
    Nyckelord :NO-undervisning; Interaktiv skrivtavla; anpassad undervisning; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur verksamma lärare i årskurserna 1–3 beskriver arbetet med den interaktiva skrivtavlan i NO-undervisningen och hur de resonerar om möjligheter att anpassa undervisningen till varje elev. Utifrån studiens syfte ställdes följande frågeställningar: Vad anser lärarna om användningen med den interaktiva skrivtavlan i NOundervisningen? På vilket sätt beskriver lärarna att de arbetar med den interaktiva skrivtavlan i NO-undervisningen? Hur beskriver lärarna användningen av den interaktiva skrivtavlan för att anpassa NO-undervisningen efter varje elevs förutsättningar och behov? För att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar har intervjuer gjorts med sex verksamma lärare. LÄS MER