Sökning: "interaktiva texter"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden interaktiva texter.

  1. 1. SVÄVA ÖVER TRÖSKELN : En studie om högstadielärares syn på vad som motiverar elever att uppnå målen i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yousra Al-Haymi; Carolina Flodin; [2023]
    Nyckelord :avhopp; högstadieelever; moderna språk; motivation; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Moderna språk är i dagens skola ett nedprioriterat ämne präglat av förhållandevis låg måluppfyllelse vilket även framgår av Skolinspektionens granskningsrapport från 2022 (Skolinspektionen, 2022). Syftet med denna studie var att utifrån ett lärarperspektiv synliggöra vilka faktorer som motiverar högstadieelever att läsa moderna språk. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse vid läsning i digitalt och analogt format

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hadir Shehab; Amanda Månsson; [2022]
    Nyckelord :analoga texter; digitala texter; läsförståelse;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett samhälle där det nästan inte går att leva utan internet och digitala verktyg då flera vardagliga saker har gått från att vara analoga till att bli digitala. I och med att ett av skolans uppdrag är att förbereda eleverna till att bli en del av samhället, så avspeglas även digifieringen i skolan. LÄS MER

  3. 3. Analogt handskrivande i en digitaliserad värld : Några lärares syn på om det finns didaktiska vinster med att hålla elevernas handskrivande igång även i de högre åldrarna i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulf Wilnerzon Thörn; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; handskrift; handskrivande; lärresurs; svenskdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få syn på både hur några högstadielärare ser på handskrivande iförhållande till att skriva på dator och om de använder handskrivande som en lärresurs.Bakgrunden till denna frågeställning är att det blir allt vanligare att eleverna på högstadiet harvar sin dator som arbetsredskap och som verktyg för att både söka efter information och läsade digitala läromedel de använder i de olika kurserna. LÄS MER

  4. 4. ”Att få känna berättarglädjen” : En undersökning om hur lärare uppfattar att multimodala texter kan verka skrivutvecklande för elever i årkurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Söderlund; [2020]
    Nyckelord :Multimodal texts; narrative texts; interactive medias; interaction; grades 4–6.; Multimodal text; berättande text; interaktiva medier; interaktion; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av grundskolorna öppnar för breda multimodala möjligheter. Tidigare forskning visar inte hur verksamma svensklärare hanterar multimodala texter i undervisningen för elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. Elevers textrörlighet i år 3 och 4 : En läroboksanalys om uppgiftsbeskrivningar i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Michaela Stolt; Evelina Andersson; [2020]
    Nyckelord :Text-movability; teaching aids; textbooks; Swedish subject; pupils; tasks; grade 3; grade 4; Textrörlighet; läromedel; läroböcker; svenskämnet; elever; uppgifter; årskurs 3; årskurs 4;

    Sammanfattning : I dagens skola krävs det att elever besitter en kompetens för läsning och skrivning för att inhämta ny kunskap. Denna kompetens kan benämnas textrörlighet: sätt att inta olika texter, antingen genom att plocka det väsentliga eller att fokusera på det som finns mellan raderna av texterna. LÄS MER