Sökning: "interaktiva virtuella miljöer"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden interaktiva virtuella miljöer.

  1. 1. Färger och former i digitala spel : Användningen av emotionella associationer föratt informera spelare om ett objekts funktion ien virtuell miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Therese Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Färg; form; 3D-grafik; virtuella miljöer; emotionella associationer;

    Sammanfattning : Att färger och former kan inge iakttagare i negativa, positiva eller neutrala känslotillstånd är något som framkommer i tidigare forskning inom ämnet. Vad den här studien önskar undersöka är hur dessa associationer kan användas i virtuella, interaktiva miljöer för att informera en spelare om nyckelobjekts funktioner. LÄS MER

  2. 2. Evaluering av kontextmodeller och interaktiva virtuella miljöer i den arkitektoniska gestaltningsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Daniel Runebjörk; [2020]
    Nyckelord :Virtual Reality VR ; Context Models; Interactive Virtual Environments IVE ; Design Process; Photogrammetry; Game Engines; Real-Time Visualizatio; Virtuell verklighet; kontextmodeller; interaktiva virtuella miljöer; gestaltningsprocessen; fotogrammetri; spelmotorer; realtidsvisualisering;

    Sammanfattning : The tools available to architects in the design process are constantly being enhanced and developed, which paves the way to try out new methods and techniques. The current widespread availability of commercial drones, sophisticated surveying instruments and advanced calculation software, makes it possible to create detailed digital representations of reality, in the form of context models. LÄS MER

  3. 3. Performance and Perceived Realism in Rasterized 3D Sound Propagation for Interactive Virtual Environments

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för programvaruteknik

    Författare :Karl Hansson; Mikael Hernvall; [2019]
    Nyckelord :psychoacoustics; rasterization; hardware-acceleration; psykoakustik; rasterisering; hårdvaruacceleration;

    Sammanfattning : Background. 3D sound propagation is important for immersion and realism in interactive and dynamic virtual environments. However, this is difficult to model in a physically accurate manner under real-time constraints. LÄS MER

  4. 4. Omsluten av digitala fullskalemodeller : en undersökning av potentialen med Virtual Reality som representationsform och processverktyg inom landskapsarkitektur

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Marcus Ekström; [2019]
    Nyckelord :VR; virtuella upplevelser; virtuella miljöer; digital fullskalemodell; Enscape; Prospect; Twinmotion; Fuzor; simulering; representationsform och processverktyg;

    Sammanfattning : Detta masterarbete undersökte potentialen med Virtual Reality som representationsform och processverktyg inom landskapsarkitektur. Syftet var att bidra med kunskap om VR-teknik med målsättningen att hitta ett hanterbart sätt att tillämpa den i designprocessen. LÄS MER

  5. 5. An Evaluation of Interactors' Gaze-to-Object Mapping Performance in 3D Virtual Environments

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Martin Schön; [2016]
    Nyckelord :eye tracking; gaze-to-object mapping; 3D virtual environments; video games;

    Sammanfattning : Affordable and relatively accurate eye trackers are becoming more accessible for the mainstream user, consequently opening up new opportunities for utilizing eye gaze in interactive real-time applications. When extending gaze data from an eye tracker into real-time rendered 3D virtual environments, there are often techniques applied to correlate the gaze point to a 3D object. LÄS MER