Sökning: "interaktivt berättande"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden interaktivt berättande.
1. Cool grotta! : En fallstudie om användarupplevelse i webbaserade virtuella turer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : I dagens samhälle har fler och fler verksamheter inom kulturkontexten utforskat nya sätt att presentera sitt innehåll för publiken. Ett sådant är webbaserade virtuella turer där möjlighet skapas för en intresserad allmänhet att besöka unika platser, ta del av kunskaper på ett interaktivt sätt och pröva nya sätt att besöka ett museum eller en historisk plats. LÄS MER
2. Varumärkesidentitet på sociala medier : Hur varumärken kan driva marknadsföringskampanjer med interaktiv storytelling
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknikSammanfattning : Bakgrund: I samband med den teknologiska utvecklingen har begreppet interaktivitet blivit allt mer omdiskuterat, inte minst vid framställning av interaktiva berättelser. Interaktiv storytelling är ett relativt nytt forskningsområde som öppnat upp för ett nytt sätt att driva marknadsföringskampanjer på. LÄS MER
3. Miljöberättande och immersion: En komparativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Studien undersöker spelares immersion i spel med miljöberättande. Miljöberättande är en teknik där man berättar genom miljön och det är upp till spelaren att försöka tolka informationen given och därefter forma ett narrativ. Immersion är känslan av att bli ”uppslukad” av en aktivitet. LÄS MER
4. Konst-kontroll-konfiguration : Om meningsskapande i konst och dataspel
Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)Sammanfattning : I denna uppsats granskar jag dataspelsmediet, ett medium för interaktivt berättande, för att undersöka hur konstverk kan aktivera sin publik, om de tolkningar som konst inbjuder till kan ses som en sorts interaktivitet. Jag kommer att presentera olika teorier och koncept för att undersöka spel i allmänhet och dataspel i synnerhet: ludologi, ergodisk litteratur och cybertext, samt spel och lek som modell för kulturellt meningsskapande enligt Jacques Derrida. LÄS MER
5. Konstruktionen av det narrativa rummet : Utvecklingen av ett verktyg för konceptframställan vid platsbaserat berättande
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Forskning visar att en narrativ inramning kan bidra till att fakta blir lättare för icke-experter att ta till sig och i kombination med mobil teknik öppnas möjligheterna för alternativa sätt att berätta en historia på. Följande studie presenterar arbetsprocessen av en icke-platsberoende prototyp som verktyg för konceptframställan vid platsbaserat interaktivt berättande. LÄS MER