Sökning: "interaktivt gränssnitt"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden interaktivt gränssnitt.

  1. 1. Året runt i bigården : Ett arbete om hur en upprepande cykel kan gestaltas och användas för att beskriva en omfattande process

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Alissa Sundberg; [2023]
    Nyckelord :beekeeping; interface; illustration; information design; cognition; pop out-effect; year wheel; year planner; biodling; gränssnitt; illustration; informationsdesign; kognition; pop out-effekt; årshjul; årsplanering;

    Sammanfattning : Pollination är den process där växter befruktas och är vital för överlevnaden och spridningen av växterna. Vid avsaknaden av naturliga pollinatörer så som bin behöver människor göra det arbetet istället, vilket kan ses i exempelvis kina (Sahlberg, 2008). LÄS MER

  2. 2. Rollen av interaktionsdesign i odling : Hur användarvänliga gränssnitt kan öka effektivitet och tillgänglighet i smarta odlingar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Tuva Berggren; [2023]
    Nyckelord :UX; UX-design; UI; Interaktionsdesign; Informationsdesign; Appdesign; App; Odling; Smart odling; Tillgänglighet; Aktivitetscentrerad design;

    Sammanfattning : Människan står inför en eventuell livsmedelskris där matproduktionen behöver öka 70 % till 2050 för att kunna tillgodose den ökande befolkningens behov. Smart odling presenteras som ett svar på det problemet, där kontrollsystem och odlingssensorer i agrikultur kan öka chansen för lyckade skördar. LÄS MER

  3. 3. Personlig anpassning för Interaktionsdesign i VR : Hur kan vi skapa ett mer personligt/interaktivt gränssnitt i VR?

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Colin Nordmark; Linus Gordon; [2022]
    Nyckelord :VR; User Interface; Personalize; Interactivity; Affordances; Research Through Design; Design Fiction; Gränssnitt; Personalisering; Interaktivitet; Affordances; Research Through Design; Design Fiction;

    Sammanfattning : VR är ett växande medium men också ett medium som har stor potential för att utöka vår kapacitet som människor. Det finns olika designexempel inom fältet på hur gränssnitten ska se ut men enligt vår mening använder inte dessa gränssnitt mediets potential fullt ut. LÄS MER

  4. 4. 80-20 : En visualisering av flygvanor på KTH

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jackie Hellsten; Saga Oldenburg; [2022]
    Nyckelord :Interaktiv Medieteknik; Kritisk Design; Research Through Design; Akademiskt flygande; Hållbarhet;

    Sammanfattning : För att samhället ska nå målet om att hålla den globala uppvärmningen väl under 2 °C behövs att åtgärder inom alla sektorer av samhället vidtas för att minska klimatpåverkan. Flygresor släpper idag ut stora mängder koldioxid, och i forskarvärlden är det en norm att resa över världen för att bygga ut kontaktnät och sprida sin forskning. LÄS MER

  5. 5. Designing an Interactive Tool for the prediction and treatment of Osteoarthritis : Algoa Progress

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jehan Khattak; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Osteoarthritis (OA) is the world’s most common joint disease caused by a degeneration of the cartilage. Its treatment is possible through early detection and symptom care. By understanding the risk of progression of Osteoarthritis and facilitating the consultation of patients and doctors at an early stage this care can be provided. LÄS MER