Sökning: "interdisciplinary learning"

Visar resultat 21 - 25 av 112 uppsatser innehållade orden interdisciplinary learning.

  1. 21. "Ett lustfyllt lärande, de lär ute utan att de riktigt vet om det" : En fenomenologisk studie om lärares uppfattningar om uterummet som lärmiljö i svenskämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maja Bernhardsson; Filippa Undestam; [2022]
    Nyckelord :outdoor learning; outdoor education; language learning; interdisciplinary learning; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; svenskundervisning; ämnesöverskridande arbete;

    Sammanfattning : I denna fenomenologiska studie är syftet att utforska och beskriva de erfarenheter och de uppfattningar som lärare i årskurs F–3 har om utomhusundervisning i relation till svenskämnet. Materialet består av intervjuer med sju lärare som jobbar med utomhusundervisning på två olika skolor. LÄS MER

  2. 22. Evaluating the Performance of Machine Learning on Weak IoT devices

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Ahmad Alhalbi; [2022]
    Nyckelord :TinyML; Microcontrollers; Tersorflow; IoT; Maskininlärning ML ; TinyML; Mikrocontrollers; Tersorflow; IoT; Maskininlärning ML ;

    Sammanfattning : TinyML är ett snabb växande tvärvetenskapligt område i maskininlärning. Den fokuserar på att möjliggöra maskininlärnings algoritmer på inbyggda enheter (mikrokontroller) som arbetar vid lågt effektområde. Syftet med denna studie är att analysera hur bra TinyML kan är lösa typiska ML-uppgifter. LÄS MER

  3. 23. Elevers läsning och samtal kring livsfrågor : En kvalitativ studie om elevers tankar kring livsfrågor utifrån litteratur och textsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Johansson; [2022]
    Nyckelord :textsamtal; livsfrågor; litteratur; årskurs 3; text discussion; life issues; literature; year 3;

    Sammanfattning : Textsamtal har en viktig roll i undervisningen och för elevernas lärande. Genom att delta i textsamtal kan eleverna utveckla sina läsförmågor, språkligaförmågor och läsförståelseförmågor. LÄS MER

  4. 24. How a Socio-technical Systems Theory Perspective can help Conceptualize Value Co-Creation in Service Design : A case study on interdisciplinary methods for interpreting value in service systems

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :William Jedbäck; [2022]
    Nyckelord :Service Design; Value Co-creation; Organizational Systems; STS;

    Sammanfattning : Background: Industrial actors see an increased relevance in adopting and promoting services within their business model in order to differentiate themselves on the market and drive growth. Service design is suggested to aid companies in this endeavor by supporting value co-creation between service provider and customer, however, new interdisciplinary methods are warranted in order to better represent and understand value co-creation in complex organizational systems. LÄS MER

  5. 25. Salvaging Death Worlds : Drivers and Barriers to the Adoption of Biogas and Biofertilizer Production Systems on Gotland

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Erik Johanson; [2022]
    Nyckelord :Peculiar competencies; dissipative structures; frontrunners; necropolitical power;

    Sammanfattning : Utilizing an interdisciplinary, multi-level perspective analysis this thesis reviews niche- regime-landscape interactions (analogous to the clusters of actors working at the local level of Gotland representing niche; the regime being national governance goals; and the landscape incorporating global level affairs and institutions such as the European Union (EU)) and their (mis)alignments within the biogas/biofertilizer production system of Gotland, Sweden, a small-island case study for energy-food-transportation transition and sustainable destination development. The study analyzes the heterarchical and polycentric development of biogas on Gotland—a socio-technical niche, nested within a larger energy regime and global landscape for transition—developing an understanding of (mis)alignments of pressures interacting on, at, and between the niche-regime- landscape as they combine with the peculiar competencies, as Loorbach describes, “creative minds, strategists, and visionaries” of a cluster of actors working in the food- energy-transport nexus on the island (2010, p. LÄS MER