Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att främja likvärdig religionsundervisning i årskurs 4–6. : Pedagogiska utmaningar och möjligheter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska verktyg och arbetssätt lärare använder samt vilka didaktiska utmaningar de upplever och hur dessa kan bemötas för att främja likvärdig religionsundervisning i årskurs 4–6 utifrån ett lärarperspektiv. För att besvara studiens två frågeställningar har kvalitativa intervjuer med fem legitimerade lärare i religionskunskap genomförts. LÄS MER
2. Interkulturell undervisning i ett mångkulturellt klassrum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Urfolkskonst : Hur den representeras i undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Denna studentuppsats undersöker definitionen av urfolkskonst och hur den representeras i undervisningen. Den utgår från ett samiskt perspektiv och använder sig utav diskursanalys där maktförhållande är i fokus. LÄS MER
4. En studie om mångkulturalism, interkulturalism, socialt kapital och utanförskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Inledning: 2011 förklarade regeringscheferna för de tre största EU- länderna Merkel, Sarkozy och Cameron mångkulturalismen död. Europeiska kommissionen och Europarådet ett projekt initierade Intercultural Cities (ICC). LÄS MER
5. Historieundervisning och identitetsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi har, med syfte att ta reda på hur historieundervisning är kopplat till identitetsutveckling iskolan, gjort en kunskapsöversikt på nuvarande forskning inom ämnet. Genom att undersökafältet identitetsutveckling och historieundervisning har vi identifierat två övergripande teman. LÄS MER