Sökning: "interkulturalitet"

Visar resultat 11 - 15 av 234 uppsatser innehållade ordet interkulturalitet.

  1. 11. Med blicken på kompetensen : En studie om förskollärares kompetens i särskilt utsatta områden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanna Holmgren; Sofie Erman; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; interkulturellt perspektiv; kompetens; särskilt utsatta område;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn i särskilt utsatta områden gynnas mest av att gå i en förskola med god kvalitet. Kvalitet i relation till förskollärares kompetens i ett särskilt utsatt område är något som det forskats mindre om. LÄS MER

  2. 12. Englishes och kulturell representation i en EFL-lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leila Chaar; [2023]
    Nyckelord :Content Analysis; Critical Discourse Analysis CDA ; Cultural Representation; Discourse Analysis; EFL; ELF; English language; Englishes; ESL; Mixed Methodology; Qualitative analysis; Quantitative analysis; Textbook Analysis; Diskursanalys; EFL; ELF; Engelska språket; Englishes; ESL; Innehållsanalys; Kritisk diskursanalys CDA ; Kvalitativ metod; Kvantitativ metod; Kulturell representation; Läromedelsanalys; Mixad metod;

    Sammanfattning : I syfte att undersöka föreställningar om det engelska språket och kulturer i läroboken Solid Gold 1 genomfördes en innehållsanalys med mixad metod bestående av kvantitativ och kvalitativ analys. Teorier och begrepp ur diskursanalys och kritisk diskursanalys (CDA) användes som tolkningsverktyg i den kvalitativa analysen. LÄS MER

  3. 13. Inkludering av elevers kulturella och religiösa erfarenheter i religionsundervisning : En kvalitativ studie från ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniella Poli; Merna Butrus; [2023]
    Nyckelord :Elever; f-3-lärare; kulturella bakgrunder; inkludering; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskaper om hur F-3-lärare i mångkulturella skolor resonerar kring mång- och interkulturalitet i religionskunskapsundervisningen. För att besvara våra forskningsfrågor har vi använt kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Vi och de i språkhistorien : En interpersonell textanalys av bruket av pronomen i läromedel i svenska för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Elin Lundgren; [2023]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturell pedagogik; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : In this essay the use of pronouns in educational textbooks teaching Swedish languagehistory, intended for compulsory school (grade 7–9) is examined, the purpose beingto investigate the aspect of interculturality in the texts. The questions asked are:What interpersonal meaning is mediated in the texts, and in what way is thismeaning compatible with an intercultural approach? To answer these questions ananalysis of the use of personal pronouns is carried out, aimed at the interpersonalmetafunction within the framework of Systemic Functional Grammar. LÄS MER

  5. 15. Samarbete med hemmen : En kvalitativ studie om högläsning i förskolan i interkulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ann Charlotte Aguilar; [2023]
    Nyckelord :Cooperating with the home; reading aloud; intercultural environment; Samarbete med hemmen; samverkan med vårdnadshavare; högläsning; interaktion; socialt samspel; ömsesidighet; interkulturalitet; mångkulturalitet; monokulturalitet; likvärdighetspedagogik; social konstruktion;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är utfört som en vetenskaplig studie med fokus på ett problemområde inom förskolepedagogik. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare möjliggör för samarbete med vårdnadshavare om högläsning, med specifikt fokus på interkulturell miljö. LÄS MER