Sökning: "interkulturell"

Visar resultat 1 - 5 av 433 uppsatser innehållade ordet interkulturell.

  1. 1. ”Det handlar om att öppna dörrar” : En kunskapsöversikt över hur forskningendefinierar interkulturell historieundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Carlsson; Nathalie Hansson; [2020]
    Nyckelord :interkulturell; historieundervisning; undervisning; inkludering; identitet; historiemedvetenhet;

    Sammanfattning : I ett mångkulturellt samhälle krävs en interkulturell undervisning. Syftet med vårkunskapsöversikt är att undersöka kunskapsläget inom den interkulturella undervisningen i historieämnet samt vilka möjligheter det inkluderande klassrummet ger till identitetsskapande och identitetsutveckling för alla elever som vistas i den. LÄS MER

  2. 2. ”Varje barn förtjänar att se sig själv som hjälte på sidorna” : En empirisk studie om mångkulturell skönlitteratur i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ellenor Fransson; Shkurte Feka; Marlen Shehadeh; [2020]
    Nyckelord :Multi-cultural; intercultural; fiction; scaffolding; problematize; focus on the problem; normalize; Mångkulturell; interkulturell; skönlitteratur; scaffolding; problemfokus; problematisera; normalisera;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är det idag mångkulturella samhället och hur media lyfter fram denna mångkulturalitet som en problematik samt hur detta speglas för barnen. Skolans syfte är att utbilda nästa generations medborgare och det är med barnen som arbetet måste börja för att få bort den idag allt större segregation som finns i samhället. LÄS MER

  3. 3. Äldre texter i ett diversifierat klassrum - vad och hur?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Hanna Struglics; Rasmus Svantesson; [2020]
    Nyckelord :gymnasiet; interkulturell; litteraturhistoria; textval; äldre texter;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att bidra med ökad kunskap kring hur urvalet av litteraturhistoriska verk och författare i gymnasiets svenskkurser kan göras i ett diversifierat klassrum utifrån en interkulturell pedagogik. Översikten utgår ifrån frågeställningen: Hur kan lärare göra ett litteraturhistoriskt urval av skönlitterära texter och författarskap i ett diversifierat klassrum utifrån en interkulturell pedagogik? En systematisk sökning av ämnesområdet ledde fram till att nio artiklar valdes ut för presentation i översikten. LÄS MER

  4. 4. Olika språk förmedlar olika kulturer : En studie av textanalys av IKEA:s katalog

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ying Wang; [2020]
    Nyckelord :textanalys; ideationell struktur; interpersonell struktur; interkulturell; inifrånperspektiv; utifrånperspektiv; social försiktighetsstrategi; förtrolighetsstrategi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är genom textanalys undersöka hur interkulturella skillnader påverkar den ideationella strukturen och den interpersonell strukturen i texter på olika språk. De texterna är valda utifrån IKEA:s svenska och kinesiska katalogen 2020. LÄS MER

  5. 5. Religiösa utmaningar i ämnet Idrott och hälsa : En kvalitativ studie om hanteringen av en religiös mångfald i Idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Taner Tanriverdi; [2020]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; idrott och hälsa; skola; religion; interkulturell; interkulturalitet; andrafiering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka idrottslärare på gymnasienivå, som arbetar på olika skolor lokaliserade i områden med varierande grad av kulturell mångfald, gällande deras erfarenheter kring religiösa utmaningar inom ämnet idrott- och hälsa. Studiens frågeställningar är: - Vilka religiösa utmaningar upplever lärarna existerar, i relation till ämnet idrott och hälsa? - Hur hanteras dessa religiösa utmaningar? - Vilka kompetenser anser lärarna vara viktigt vid hanterandet av utmaningar som kan uppstå, och hur kan man se på det utifrån det interkulturella perspektivet?   Metod En kvalitativ metod användes i studien, 4 idrottslärare från 3 olika kommuner intervjuades digitalt. LÄS MER