Sökning: "interkulturella möten i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden interkulturella möten i förskolan.

  1. 1. Att mötas och förstå : Varför är det svårt?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Eva Stenholm; [2018]
    Nyckelord :preschool; parents; meetings; cooperating; practical knowledge; reflection; conversations; cultures; multicultural; intercultural; förskola; föräldrar; möten; samarbete; praktisk kunskap; reflektion; samtal; kulturer; mångkulturell; interkulturell;

    Sammanfattning : In this scientific essay I have focus on parental work in preschool and the difficulties that might arise. The empirical part is based on two meetings with parents and both of them are about how to understand each other. These meetings are linked to literature and helps me research the term reflection. LÄS MER

  2. 2. Traditionsfirande i förskolan : En didaktisk studie om kulturell mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Baer; Catharina Kjerrulf; [2018]
    Nyckelord :celebration; cultural diversity; intercultural; preschool education; rituals; traditions; firande; förskola; interkulturell; jul; kultur; lucia; mångfald; traditioner; traditionsfirande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarstudenters uppfattning om och tidigare erfarenheter av att arbeta med olika kulturella och religiösa traditioner i förskolan. Examensarbetet utgår från ett interkulturellt perspektiv och behandlar vilka traditioner som synliggörs i förskolan, hur firandet går till och informanternas uppfattning om tradition som fenomen och resurs för kulturellt lärande. LÄS MER

  3. 3. ”förskolan är en av de viktigaste instanserna för nyanlända barn” : En kvalitativ studie utifrån verksamhetsansvariga och förskollärares perspektiv på nyanlända barns mottagande och språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Hassoun; Cecilia Svensson; [2018]
    Nyckelord :nyanlända barn; förskola; språkutveckling; integrationsprocess;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka hur nyanlända barns placering, mottagning, inkludering och språkutveckling sker utifrån verksamhetsansvariga och förskollärares perspektiv i tre olika förskolor, med utgångspunkt i det interkulturella förhållningssättet och perspektivet samt den sociokulturella teorin. I den sociokulturella teorin är den pedagogiska teoretikern Vygotskjis teorier centrala. LÄS MER

  4. 4. Att göra “dem” till “vi” : Förskollärares resonemang om interkulturell pedagogik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Karlsson; Jonna Sunnerberg; [2018]
    Nyckelord :Interkulturell; förskola; mångkultur; förskollärare; sociala representationer;

    Sammanfattning : InledningForskning kring den interkulturella pedagogiken redogör för möten mellan individer ochgrupper. Det är en hög grad ett förhållningssätt med didaktiska val och medvetenhet kringbarn kulturella bakgrunder. LÄS MER

  5. 5. Va inte en sån Boof! : Filmanalys ur ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Oroug; [2016]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturell pedagogik; förskola; barnfilm.;

    Sammanfattning : Denna studie utgår ifrån ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv där barnfilmen Home (2015) analyseras med hjälp av analysmetoden kvalitativ textanalys samt med hjälp av Lorentz (2006, s 121-131) modell för utvecklande mot en interkulturell kompetens. Studiens syfte är att undersöka hur interkulturella möten gestaltas i filmen, samt undersöka hur filmen skulle kunna användas för undervisning i förskolans verksamhet för att gynna en utveckling av en interkulturell kompetens hos barnen. LÄS MER