Sökning: "intermediality"
Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade ordet intermediality.
6. “Ifall jag ska se det mer abstrakt, kan jag se…” : En kvalitativ intervjustudie om fyra människors tolkning av abstrakta konstverk
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : The aim of this essay is to study how different people experience and interpret abstract art, looking at three factors. The research-material was gathered through qualitative interviews with four participants who were asked to interpret four works of abstract art. LÄS MER
7. “...där är det inte riktigt några gränser, här är det lite mer gränser med bilden” : En empirisk studie om en bilds påverkan på textskapande i årskurs 3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur elevers berättande texterpåverkas av att skriva med bild som inspirationskälla och utan. Elevernastexter genomgår en textanalys där de två texterna analyseras utifrån dess längd,röd tråd och struktur samt formord och innehållsord för att vidare jämföras. LÄS MER
8. Performing Mother and Daughter : A Postdramatic Performance Analysis of Three Contemporary Theatre Productions
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : This master’s thesis is concerned with the portrayal of motherhood and mother-daughter relationships on stage. By conducting performance analyses of three separate contemporary performances, all focused on mother-daughter relationships, the thesis investigates the creation of mother and daughter on stage. LÄS MER
9. Playing Words, Speaking Music : An Autoethnographic Study on Intertextual Approach to Classical Composition
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Musik, medier och teaterSammanfattning : This master thesis is an autoethnographic study, wherein the author presents and analyzes her approach to composition practice through intertextuality. Drawing on previous research in literary and musical studies, she aims to identify and/or define the types of intertextuality that she uses in her compositional practice, and their interaction within compositions. LÄS MER
10. Att läsa ord och bild : Läsförståelse genom ord, bild och mentalisering – en läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I skolans läseböcker används ofta bilder som stöd för läsningen. Men om bilder kräver att läsaren förstår bildkaraktärers sinnestillstånd riskerar de att hindra läsförståelsen hos elever med outvecklad mentaliseringsförmåga, vilka kan finnas bland exempelvis barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER