Sökning: "intern arbetsmarknad"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden intern arbetsmarknad.

  1. 6. Intern employer branding i revisionsföretag : En kvalitativ flerfallsstudie om hur Big Four företagen kan minska sin personalomsättning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Carl Öberg; Mikaela Carlsson; [2020]
    Nyckelord :employer brand; employer branding; internal employer branding; employee turnover; audit firms; employer brand; employer branding; intern employer branding; personalomsättning; revisionsföretag;

    Sammanfattning : Att lyckas behålla anställda har blivit en alltmer vanlig fråga för arbetsgivare i och med en förändrad arbetsmarknad med hög konkurrens, och en för hög omsättning av personal kan få stora konsekvenser för ett företag. En bransch som länge präglats av hög personalomsättning är revisionsbranschen, och trots att tidigare studier har gjorts för att hitta anledningar till detta är det fortfarande ett omtalat problem, och revisionsbyråerna arbetar ständigt med att få sina anställda att stanna kvar på företagen, inte minst Big Four företagen. LÄS MER

  2. 7. "Det är en bra arbetsgivare, men..." : En kvalitativ intervjustudie om varför unga medarbetare valt att avsluta sin anställning.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sandra Björnfot; Emma Wiklund; [2019]
    Nyckelord :Employer branding; Arbetstillfredsställelse; Interaktion; IT; Förväntningar; Unga medarbetare; Arbetsmarknad;

    Sammanfattning : Arbetsmarknaden inom IT-branschen är i stor förändring då efterfrågan på IT-kompetens har ökat vilket beräknas leda till ett underskott på arbetsmarknaden. Fler företag kommer att efterfråga IT-kompetens och det leder till större konkurrens för att attrahera och behålla den. LÄS MER

  3. 8. Hur bevarar avdelningar kunskap? : - En kvalitativ studie av en matvarubutik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Arktedius; Malin Arnkvist; [2019]
    Nyckelord :Knowledge Management; Kunskap; Kunskapsbevaring; Avdelningar; Matvarubutik;

    Sammanfattning : I dagens kunskapsbaserade samhälle har intresset för Knowledge Management ökat. Bakgrunden är att kunskap har växt fram som en viktig organisatorisk resurs samtidigt som det leder till konkurrensfördelar. LÄS MER

  4. 9. Intern Employer Branding – strategier för att behålla kvalificerade medarbetare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Agnes Seglem Löfgren; Anna Thulin; [2018]
    Nyckelord :Intern employer branding; employee retention; organisationskultur; arbetsvillkor; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens kunskapsintensiva samhälle har humankapitalet blivit ett allt viktigare konkurrensmedel för organisationer. På en alltmer rörlig arbetsmarknad där det råder stor brist på ingenjörer har det som följd blivit allt högre konkurrens mellan arbetsgivare om denna yrkesgrupp. LÄS MER

  5. 10. "Jag ska vidare - nu!" - En kvalitativ studie om kompetensförsörjning på dagens flexibla arbetsmarknad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Garbov; Ellen Hansson Henne; [2018]
    Nyckelord :Flexibilitet; kompetensförsörjning; intern rörlighet; individualisering; otålighet; work-life-balance; globalisering; digitalisering; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur organisationer anpassar sitt arbete med kompetensförsörjning till dagens flexibla arbetsmarknad och arbetsliv. Studien utgår från två frågeställningar där den första frågeställningen handlar om hur HR-praktikerna i de valda organisationerna beskriver begreppen flexibilitet och kompetensförsörjning. LÄS MER