Sökning: "internat"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet internat.

  1. 1. The versatility of Security Council sanctions - What is the scope of the Security Council’s mandate to decide on sanctions under Article 41 of the UN Charter?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Julia Björkman; [2023]
    Nyckelord :security council; article 41; un charter; public international law; sanctions; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna uppsats har studerat säkerhetsrådets mandat under artikel 41 i FN-stadgan, enligt vilken rådet kan besluta om icke-militära sanktioner för att upp-rätthålla internationell fred och säkerhet. I artikeln nämns exempel på ekono-miska och diplomatiska sanktioner, så som vapenembargon eller upphörande av ekonomiska förbindelser, men artikeln är inte uttömmande och befogenhet-erna under artikeln är vidare än så. LÄS MER

  2. 2. Violations against the six grave violations of children’s rights in armed conflict and the right to reparation - An analysis of the judicial development of the right to reparation by the ICC

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emma Engfelt Telhag; [2022]
    Nyckelord :Armed conflict; ICC; public international law; reparation; six grave violations against children; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Children’s rights have consistently been abused during armed conflicts. There have been more than 266,000 grave violations against children’s rights be-tween 2005 and 2020, even though the real number probably is higher. The UN has identified six grave violations against children’s right during armed conflict. LÄS MER

  3. 3. Hållbar undervisning? : En kvalitativ studie om lärares förutsättningar för att implementera undervisning för hållbar utveckling i samhällskunskapsämnet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Helena Olsson; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; undervisning för hållbar utveckling; skola; undervisning; samhällskunskap; lärare; implementeringsteori;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka lärares förutsättningar för att implementera undervisning för hållbar utveckling i ämnet samhällskunskap. Undersökningen har sin bakgrund i internat-ionella och nationella dokument där undervisning för hållbar utveckling framhålls som ett verk-tyg för att uppnå en hållbar utveckling och något som ska genomsyra all undervisning. LÄS MER

  4. 4. Revitalización del mapuzungun en Temuco, La Araucanía

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Johanna Faxér; [2017-09-14]
    Nyckelord :spanska; Chile; La Araucanía; mapuchefolket; antropologisk lingvistik; ursprungsbefolkning; minoritetsspråk; revitalisering; retraditionalisering; mapuzungun;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur situationen för mapuchefolkets språk, mapuzungun, ser ut i dagsläget i Temuco i regionen La Araucanía i södra Chile, samt att undersöka dess möjligheter till revitalisering. Syftet med studien är även är att bidra med kunskap om hur man arbetar för att stärka språkets status, och hur mapuchefolket själva ser på språkets situation och framtid, det arbete som görs från statens sida, och ifrån dem själva. LÄS MER

  5. 5. En studie av en alternativ slöjdundervisning : Exemplet Kunskapsskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Magnus Månefröjd; [2012]
    Nyckelord :måluppfyllelse; slöjd; dewey; schön; etnografi; kunskapsskolan; kunskapsgården; tid; säljö; självetnografi;

    Sammanfattning : Utifrån politiska beslut tagna under de senaste två decennierna så har möjligheten att starta friskolor blivit enkelt och de drivs under samma ekonomiska förutsättningar med skolpeng som för traditionella kommunala skolor. Hur friskolorna profilerar sina skolor är många och en del är sättet att bedriva och organisera undervisningen på. LÄS MER