Sökning: "internationalisering av högre utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden internationalisering av högre utbildning.

  1. 1. En beslutsanalytisk granskning av Times Higher Education World University Rankings

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

    Författare :Gustaf Sjöstedt; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I detta examensarbete granskas, utifrån ett beslutsanalytiskt perspektiv, metodologin för lärosätesrankningen Times Higher Education World University Rankings, som rangordnar universitet med avseende på deras kvalitet för utbildning, forskning, kunskapsöverföring samt internationalisering. Först konstateras att rankningen ifråga skapas utifrån åtminstone fyra olika val, nämligen val av indikatorer, val av en kumulativ fördelningsfunktion via z-skalning som normaliseringsmetod, val av a priori/fasta viktkoefficienter samt val av en additiv aggregeringsmetod. LÄS MER

  2. 2. Transnational career agents : A comparative study on international engineering students in Sweden

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jenny Holm; [2016]
    Nyckelord :Globalization; internationalization of higher education; international engineering students; career development; career behaviours; career counselling; boundaryless careers; agency; global careers; Sweden; Globalisering; internationalisering av högre utbildning; internationella ingenjörsstudenter; karriärutveckling; karriärbeteende; karriärvägledning; gränslös karriär; global karriär; drivkraft; Sverige;

    Sammanfattning : The mobility of students has increased dramatically in the past decades which primarily is a consequence of globalization (Ninnes & Hellstén, 2005). Many higher education institutions (HEIs) around the world have responded to the global educational trend by actively recruiting students from abroad, with the incentive of maintaining a competitive position on the global, knowledge-based market (Knight, 2004). LÄS MER

  3. 3. Från kvantitet mot kvalitet?: Har transformeringen av internationalisering av högre utbildning nått det svenska högskolelandskapet? - en kvalitativ studie av lärosäteslärares uppfattningar om drivkrafter, strategier och stöd avseende internationella frågor.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Kristin Rådesjö; [2015-11-04]
    Nyckelord :Internationalisering; högre utbildning; transformering av internationalisering av högre utbildning; drivkrafter; ledarskap och organisation; comprehensive internationalization;

    Sammanfattning : Denna magisteruppsats är en kvalitativ studie om internationalisering av högre utbildning i Sverige. Den bygger på antagandet att det - i alla fall internationellt – pågår en transformering av internationalisering inom högre utbildning. LÄS MER

  4. 4. Internationella strategier i den svenska högskolan : Engelskspråkiga utbildningar och benämningar i Sverige 1993-2009

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tobias Dalberg; [2012]
    Nyckelord :internationalisering; högre utbildning;

    Sammanfattning : Vår samtid kan i många avseenden karaktäriseras som en global tidsålder vilket vi kan se spår av på flera håll, inte minst inom det högre utbildningssystemet. Flyttar vi fokus från det globala till det nationella kan vi se att svensk högre utbildning under de senaste 20 åren haft klara internationella tendenser, något som bland annat tagit sig uttryck i en expansion av det engelskspråkiga utbildningsutbudet liksom utbildningar med engelskspråkiga benämningar. LÄS MER

  5. 5. Engelska och svenska i högre utbildning : Studenters perspektiv på språkanvändning

    Kandidat-uppsats, Svenska språket

    Författare :Lisa Engström; [2009]
    Nyckelord :svenska; engelska; högre utbildning; parallellspråkighet; internationalisering;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks förhållandet mellan engelska och svenska inom högre utbildning i Sverige. Syftet är att undersöka hur mycket undervisning och kurslitteratur som är på engelska, samt att undersöka studenternas upplevelser av engelska i undervisningen. Två enkäter delades ut till studenter på Högskolan i Skövde. LÄS MER