Sökning: "internationalisering i gymnasieskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden internationalisering i gymnasieskolan.
1. Internationaliseringsarbetet som en drivkraft för utvecklingen av den vida vägledningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskningen visar att det internationella arbetet utvecklar skolan. Med detta har detskapats ett intresse av att undersöka och analysera om det internationella arbetet på engymnasieskola kan bidra till att utveckla skolans vida vägledning. Studien baseras på enkvalitativ fallstudie utförd på kommunala X-gymnasium. LÄS MER
2. En intervjustudie om gymnasieelevers upplevelser kring motivation och lärdomar genom ett internationellt utbyte.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Internationella utbyten är ett tämligen vanligt förekommande fenomen på svenska gymnasieskolor. Forskningsläget gällande just utbyten på gymnasienivå är dock tunt i Sverige. Utbytet sker sålunda utan att det i någon större utsträckning fastställts några egentliga resultat i vetenskapliga undersökningar. LÄS MER
3. Internationella topoi i etern : En utbildningssociologisk studie av tankefigurer på webbplatser hos Stockholms gymnasieskolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Med bakgrund i de skolreformer som genomfördes i Sverige under 90-talet och i studier av differentiering inom gymnasieskolan behandlar den här uppsatsen skillnader i hur gymnasieskolor ger uttryck för ”det internationella”, ett samlingsuttryck för en mängd internationella och global strömningar. Inspiration tas från Bourdieus sociologi. LÄS MER
4. Förberedelse för internationella studier, praktik och jobb i gymnasieskolan : En studie av hur elever ser på förekomsten av information om möjligheter till internationella utbyten
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI; Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur väl informerade och förberedda svenska gymnasieelever blir när det gäller internationella studier, jobb eller praktik. Resultatet visar att 85 procent av de elever som svarat på enkäten inte anser att de får tillräcklig information när det gäller utlandsstudier, jobb eller praktik. LÄS MER
5. "Oj vad häftigt, det blir ju som på riktigt" : en etnografiskt inspirerad studie av 4 natur/estetelevers perspektiv på en arbetsprocess
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Detta är en etnografiskt inspirerad studie med vilken jag vill uppmärksamma och aktualisera en grupp gymnasieelevers perspektiv på en arbetsprocess med en estetisk gestaltning. Den studerade elevgruppen består av fyra flickor, en dramaelev och tre musikelever. LÄS MER