Sökning: "internationalisering uppsalamodellen"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden internationalisering uppsalamodellen.

  1. 11. Destination Japan : En studie av svenska företag med etablerade dotterbolag på den japanska marknaden.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ugbaad Mohamud Harbi; Malin Vesterlund Olsson; [2017]
    Nyckelord :Etableringsstrategier; Entry modes; FDI; Internationalisering; Japan; Japanska företag; Japansk kultur; Kulturella utmaningar; Svenska företag; Svensk kultur;

    Sammanfattning : Japan är världens tredje största ekonomi och skulle därav kunna anses vara en attraktiv marknad för svenska företag. Även om Japan anses vara en attraktiv marknad för svenska företag, återstår fortfarande faktum att länderna skiljer sig åt gällande kultur, värderingar och seder vilket kan medföra svårigheter för svenska företag när de försöker etablera sig på den japanska marknaden. LÄS MER

  2. 12. Riskera, det nya internationalisera : En studie om svenska SMFs riskhantering i tillväxtländer i Afrika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Olov Fredriksson; Smon Lilja; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien ämnar beskriva hur svenska små till medelstora företags riskhantering genomförs innan och under sin internationaliseringsprocess till tillväxtmarknad i Afrika. Därmed också se till hur stor del av riskerna som är identifierade innan internationaliseringen, och vilka som upptäcks och hanteras lokalt på den nya marknaden. LÄS MER

  3. 13. Uppsalamodellens aktualitet : En granskning av påverkansfaktorer för born-globalföretag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Viktor Pettersson; Magnus Larsson; [2015]
    Nyckelord :Uppsalamodellen; Born Globals; Internationalisering; Globalisering; Påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : Under de senaste 20 åren har born global-företag, som fenomen, stått i rampljuset för forskning. Detta fenomen anses av vissa forskare strida mot tidigare kända internationaliseringsteorier. Uppsalamodellens förklaringsgrad för born global-företag har därmed blivit ifrågasatt. LÄS MER

  4. 14. Växa och verka : En studie om avbruten internationalisering och deinternationalisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andersson Sandra; Elisabeth Persson; [2014]
    Nyckelord :Avbruten internationalisering; Deinternationalisering; Uppsalamodellen; Riskanalys; Kunskapsinsamling;

    Sammanfattning : Internationalisering är något som många företag ser som ett strategiskt framgångsrikt beslut, som efter att den påbörjats vanligtvis expanderar och kommer att omfatta fler länder. Trots detta finns idag företag som väljer att inte gå vidare efter att ha inlett en internationalisering. LÄS MER

  5. 15. Betydande faktorer i svenska modeföretags internationalisering : En fallstudie av Acnes internationaliseringsprocess

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ulrika Skoog; Anna Hedström; [2013]
    Nyckelord :Erfarenhetsbaserad kunskap; Marknadskunskap; Uppsalamodellen Internationaliseringskunskap; Internationaliseringsprocess; Svenska modeföretag.;

    Sammanfattning : Svenskt mode anses idag ligga i framkant internationellt och förväntas bidra till en ökning av Sveriges export varav flera pekar ut svenska modeföretags stora utvecklingspotential. Trots dessa förväntningar stöter många av de svenska modeföretagen på problem vid deras internationalisering. LÄS MER