Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 388 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Internationalisering genom en företagsinkubator : En undersökning av svenska startups inom en expansiv rymdindustri och deras syn på internationaliseringsmöjligheter genom en företagsinkubator

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Öskog; Carl Lidåker; [2024]
    Nyckelord :Internationellt entreprenörskap; internationalisering; rymdindustri; företagsinkubatorer; nätverk; strategiska nätverk; Born Global;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka internationaliseringsstrategier för svenska startups inom den expansiva rymdindustrin, specifikt internationalisering genom branschspecifika företagsinkubatorer, med fokus på den Europeiska Rymdorganisationens Företagsinkubator, ESA BIC. Forskningsmetodiken innefattar genomförandet av semistrukturerade intervjuer med deltagare som representerar ledningen för fyra svenska entreprenörsledda företag inom rymdindustrin, där de får möjlighet att utveckla sina tankar kring företagets internationaliseringsstrategi. LÄS MER

  2. 2. Multinationella företag i en snabbföränderlig värld : En kvalitativ fallstudie om hur internationaliserad HR funktionen är i förhållande till struktur, strategi och kultur

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ebba Bertilsson; Sanna Suu Bengtson; [2023]
    Nyckelord :HR function; IHRM; Multinational companies; Internationalization; Vertical alignment; Strategy; HR funktion; IHRM; Multinationella företag; Internationalisering; Vertikal integrering; Strategi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globaliseringen har föranlett en ökning av multinationella företag. De multinationella företagen har genom olika internationaliseringsstrategier fått en framstående roll som starka aktörer på det globala planet. LÄS MER

  3. 3. Sociala medier ur ett B2B-perspektiv : En kvalitativ studie om sociala medieplattformars roll för SME:s utveckling av affärsrelationer på utländska marknader

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jamila Askar; Mostafa Khavari; [2023]
    Nyckelord :Sociala medieplattformar; Facebook; Instagram; LinkedIn; B2B; Relationer; Nätverk; Ties; Internationalisering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är ett centralt fenomen för vår samtid där framväxten av digitala plattformar bland annat påverkat hur företag interagerar med varandra. Syftet med denna studie är att undersöka om skapandet av nya relationer mellan företag underlättas genom användandet av sociala medieplattformar, samt vilken typ av relation som dessa plattformar ger upphov till. LÄS MER

  4. 4. Ett möte mellan nationskulturer : En studie om hem- och värdlandskulturens påverkan på organisationskultur vid internationalisering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jesper Jansson; Tilda Svärd; [2023]
    Nyckelord :Internationalization; organizational culture; leadership; national culture; home country culture; host country culture; Internationalisering; organisationskultur; ledarskap; nationskultur; hemlandskultur; värdlandskultur;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur organisationskulturen i en organisation påverkas vid en internationalisering, där människor från två olika länder, från olika kulturer, sammanförs i syfte att samarbeta och skapa en gemensam kultur. Studien undersökte organisationer från länder med låg hierarkisk kultur som etablerar sig i länder med hög hierarkisk kultur. LÄS MER

  5. 5. Global Supply Chain Optimisation by Using Sensing Solutions

    Master-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Ahmad Belbisi; Amjad Belbisi; [2023]
    Nyckelord :Supply Chain Disruptions; Supply Chain Resilience; Supply Chain Visibility; Supply Chain Transparency; Real-Time Visibility; Internet of Things; Industry 4.0; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Problemformulering: Internationalisering, högre volatilitet på efterfrågan och snabbare försörjningskedjor är faktorer som gör den globala kedjan mer komplex. Därför strävar organisationer efter en bättre bild av deras försörjningskedja realtidsprestanda. LÄS MER