Sökning: "internationaliseringsstrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet internationaliseringsstrategier.

  1. 1. Internationalisering genom en företagsinkubator : En undersökning av svenska startups inom en expansiv rymdindustri och deras syn på internationaliseringsmöjligheter genom en företagsinkubator

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Öskog; Carl Lidåker; [2024]
    Nyckelord :Internationellt entreprenörskap; internationalisering; rymdindustri; företagsinkubatorer; nätverk; strategiska nätverk; Born Global;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka internationaliseringsstrategier för svenska startups inom den expansiva rymdindustrin, specifikt internationalisering genom branschspecifika företagsinkubatorer, med fokus på den Europeiska Rymdorganisationens Företagsinkubator, ESA BIC. Forskningsmetodiken innefattar genomförandet av semistrukturerade intervjuer med deltagare som representerar ledningen för fyra svenska entreprenörsledda företag inom rymdindustrin, där de får möjlighet att utveckla sina tankar kring företagets internationaliseringsstrategi. LÄS MER

  2. 2. Multinationella företag i en snabbföränderlig värld : En kvalitativ fallstudie om hur internationaliserad HR funktionen är i förhållande till struktur, strategi och kultur

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ebba Bertilsson; Sanna Suu Bengtson; [2023]
    Nyckelord :HR function; IHRM; Multinational companies; Internationalization; Vertical alignment; Strategy; HR funktion; IHRM; Multinationella företag; Internationalisering; Vertikal integrering; Strategi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globaliseringen har föranlett en ökning av multinationella företag. De multinationella företagen har genom olika internationaliseringsstrategier fått en framstående roll som starka aktörer på det globala planet. LÄS MER

  3. 3. Att expandera till nya marknader : En studie om högteknologiska SME:s inträdesstrategier för att lyckas internationellt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Tim Persson; Filip Greus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Internationalisering; högteknologiska SME:s; inträdesstrategi; internationaliseringsprocessen; kontextspecifika resurser; partnerskap;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur svenska högteknologiska små och medelstora företag (SME:s) arbetar med internationalisering och syftet med studien är att besvara följande forskningsfråga: Hur arbetar svenska högteknologiska SME:s för att nå nya geografiska marknader och framgångsrikt göra inträde på dessa? Valet av inträdesstrategi kan vara avgörande för SME:s som behöver internationalisera sin verksamhet för att växa och valet av strategi för att nå nya geografiska marknader kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande på den nya marknaden. Studien fokuserar på svenska högteknologiska SME:s, hur deras internationaliseringsstrategier sett ut samt utvärderingen av dessa. LÄS MER

  4. 4. Foreign market entry strategies : Evidence from a developed and an emerging market

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sako Bandick; Fabakary Sanneh; [2018]
    Nyckelord :Internationalization; internationalization strategies; entry strategies; institutions; formal institutions; informal institutions; network; trust.; Internationalisering; internationaliseringsstrategier; etablering; etableringsstrategier; institutioner; formella institutioner; informella institutioner; nätverk; tillit; förtroende.;

    Sammanfattning : Background - The positive impacts of globalization have been widely discussed, whereas many researchers argue that national borders are of less importance. However, as national borders are argued to be of less importance, some researchers miss to point out that the institutional differences remain and they are challenging to change. LÄS MER

  5. 5. Internationaliseringsstrategier och finansiella resultat : En utvärdering av karaktärsdrag hos svenska modeföretag i samband med internationalisering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emma Mardell; Kajsa Hermansson; [2014]
    Nyckelord :Internationalisering; lönsamhet; karaktärsdrag; internationaliseringsstrategier; finansiella poster; modebranschen;

    Sammanfattning : International expansion has long been associated with a positive trend that many companies, regardless of industry, choosing to realize mainly to expand its market share and hence its profitability. Various theories describe differentiated strategies to promote corporate expansion. LÄS MER