Sökning: "internationalization culture"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden internationalization culture.

  1. 1. Multinationella företag i en snabbföränderlig värld : En kvalitativ fallstudie om hur internationaliserad HR funktionen är i förhållande till struktur, strategi och kultur

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ebba Bertilsson; Sanna Suu Bengtson; [2023]
    Nyckelord :HR function; IHRM; Multinational companies; Internationalization; Vertical alignment; Strategy; HR funktion; IHRM; Multinationella företag; Internationalisering; Vertikal integrering; Strategi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globaliseringen har föranlett en ökning av multinationella företag. De multinationella företagen har genom olika internationaliseringsstrategier fått en framstående roll som starka aktörer på det globala planet. LÄS MER

  2. 2. Ett möte mellan nationskulturer : En studie om hem- och värdlandskulturens påverkan på organisationskultur vid internationalisering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jesper Jansson; Tilda Svärd; [2023]
    Nyckelord :Internationalization; organizational culture; leadership; national culture; home country culture; host country culture; Internationalisering; organisationskultur; ledarskap; nationskultur; hemlandskultur; värdlandskultur;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur organisationskulturen i en organisation påverkas vid en internationalisering, där människor från två olika länder, från olika kulturer, sammanförs i syfte att samarbeta och skapa en gemensam kultur. Studien undersökte organisationer från länder med låg hierarkisk kultur som etablerar sig i länder med hög hierarkisk kultur. LÄS MER

  3. 3. Färgens betydelse inom kulturell marknadsföring : En studie om betydelsen av färgen på livsmedelsförpackningar i svensk och kinesisk kultur

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Lova Barthelson; My Persson; [2023]
    Nyckelord :Color; China; Sweden; culture; marketing; cross-cultural; consumer behavior; Färg; Kina; Sverige; kultur; marknadsföring; tvärkulturell; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Culturally adapted marketing has increased due to internationalization. The role of color varies across cultures and influences consumer behavior. The aim of this thesis is to improve knowledge on how Swedish companies can use color in their marketing, in terms of package design of groceries, when adapting to the Chinese consumer culture. LÄS MER

  4. 4. Psychic Distance ur ett e-handelsperspektiv : En systematisk litteraturstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maja Ticehurst Falk; [2023]
    Nyckelord :Internationalization; Uppsala model; Psychic distance; Virtuality trap E-commerce; Systematic literature review; Internationalisering; Uppsalamodellen; Psychic distance; Virtuality trap E-handel; Systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker internationaliseringsprocessen av e-handelsbolag med fokus på hur psychic distance, ett koncept som hanterar upplevda skillnader i bland annat språk, kultur och politik mellan olika marknader, spelar in i internationaliseringen. Syftet med studien är alltså att undersöka vad den befintliga litteraturen inom fältet för International Business studier säger om sambandet och vilken roll psychic distance spelar i internationaliseringen av e-handelsbolag. LÄS MER

  5. 5. Navigating the Land of Opportunity : How US Host Country Conditions and Firm Internal Factors Shape Internationalization Strategies of Swedish Firms

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Hedberg; Christian Villasana; [2023]
    Nyckelord :Entry Modes; Internationalization; Internal Factors; Host Country Conditions; Entry Mode Strategy; Dissemination Risk; Control; Resource Commitment; Culture; Market Attractiveness; Legal Environment; Uncertainty;

    Sammanfattning : Multinational corporations (MNCs) encounter intricate challenges as they expand their global presence, which demands strategic decision-making. The selection of an entry mode significantly impacts various aspects of a firm's operations, stakeholder relationships and long-term performance. LÄS MER