Sökning: "internationella läroplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden internationella läroplaner.

  1. 1. Visionen om interkulturell kompetens i Lgr11 - moderna språk och tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Helene Reintjes; [2022]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturell kompetens; kultur; moderna språk; tyska;

    Sammanfattning : Kurs- och läroplaner styr svensk skolas syfte, mål och innehåll. Vår nuvarande läroplan Lgr11 är en lärares främsta styrdokument och jag har velat undersöka vad som står i denna skrivelse avseende kultur med utgångspunkt i moderna språk med fokus på tyska. LÄS MER

  2. 2. Genusanalys av fyra läroböcker i historia under Lpf 94 och Gy 11 : En analys med särskilt fokus på läroböckernas skildring om tiden efter 1945

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Samuel Raupach; [2021]
    Nyckelord :genusanalys; läroböcker; Lpf 94; Gy 11; genusanalys av läroböcker; analys av läroböcker; genus;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how four history textbooks depict gender by focusing on the textbooks’ descriptions on the historical events after 1945. These four textbooks were all published under the 1994 or 2011 curriculum, which both mentions the importance of education to promote equality and equal opportunity for all students. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Juhlia Thylin Rescic; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att lyfta fram olika faktorer som kan inverka på varför digitala verktyg inte har ett större utrymme på bildlektioner, framförallt i form av bildframställning. I detta arbete har åtta artiklar sammanställts över både svensk och internationell forskning om vilka olika faktorer som påverkar att digital implementering i bildämnet inte har fått ett större genomslag. LÄS MER

  4. 4. Gapet mellan förvärvade och förväntade kunskaper hos nyexaminerade systemvetare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Jesper Löfgren; Christoffer Wrigmar; [2021]
    Nyckelord :IS2020; informationssystem; systemvetenskap; arbetsmarknad; utbildning; kompetens;

    Sammanfattning : Informationssystem är precis som många andra IT-relaterade fält under konstant förändring. Nya tekniker och metoder introduceras årligen vilket skapar ett behov av att kontinuerligt uppdatera läroplaner inom dessa områden för att hålla jämn takt med arbetsmarknadens behov. LÄS MER

  5. 5. När enskilt arbete i läroboken får för stort inflytande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Holmqvist; Emma Frisk; [2020]
    Nyckelord :enskilt arbete; instrumentell relationell förståelse; lärobok; matematikundervisningens påverkan; matematikängslan;

    Sammanfattning : Enligt forskning är läroboken den vanligaste undervisningsformen i svensk matematikundervisning. I kunskapsöversikten redogörs alternativa konsekvenser med enskilt arbete i läroboken utifrån både ett lärar- och elevperspektiv. Med läroplanen som grund utreds positiva alternativt negativa konsekvenser där läroboken är ett didaktiskt val. LÄS MER