Sökning: "internationella leverantörsrelationer"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden internationella leverantörsrelationer.
1. Hur utformar företag en mer hållbar leverantörskedja? : En kvalitativ undersökning om styrning av leverantörer genom formella och informella strategier
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Företag på den industriella marknaden ställs inför ökade krav att utveckla hållbarhetsarbetet, inom både verksamheten och leverantörskedjan. Detta gäller i synnerhet för internationella företag då deras leverantörskedjor påverkar samhället och miljön i hög grad. LÄS MER
2. Relationer inom globala försörjningskedjor - hur hanteras de egentligen? : En fallstudie om hur ett svenskt detaljhandelsföretag konstruerat relationerna till sina asiatiska produktleverantörer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Det är inte längre enskilda företag som konkurrerar mot varandra utan snarare hela försörjningskedjor och detta påstående har varit utgångspunkten för den här studien. I takt med att handeln blir mer global, ställs företag inför utmaningar kring hur internationella relationer ska hanteras. LÄS MER
3. Internationella leverantörsrelationer i den ekologiska branschen : En studie i relationsskapande mellan ett ekologiskt livsmedelsföretag och utländska leverantörer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Ekologiska livsmedelsföretag kan anses ha extra stora krav på sig gällande transparens och hållbar produktion av sina produkter. Det har därmed blivit viktigt för dessa företag att utveckla tillitsfulla relationer med högt engagemang till sina leverantörer för att säkerställa att produkterna är ekologiska ur alla aspekter. LÄS MER
4. Leverantörsrelationer : Svenskt handlande i lågkostnadsländer
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Globaliseringen ökar och företag använder sig i allt större utsträckning av internationella leverantörer. Fördelarna med detta är många, bland annat kan man uppnå kostnadsfördelar och få ett större produktutbud att välja mellan. LÄS MER
5. Nationalkulturella skilllnader i en leverantörsrelation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Globaliseringen som knyter samman världen gör det allt svårare för företag att överleva den hårda, internationella konkurrensen. Samtidigt möjliggör det även tillväxt eftersom komponenter, produkter och lösningar kan fås från alla världens hörn. LÄS MER