Sökning: "internationellt företagande"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden internationellt företagande.
1. Sweden's position in a decoupling global economy : The effects of geopolitical developments on Swedish MNEs
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : In recent years, an increase in geopolitical tensions has prompted discussion within International Business research regarding de-globalization and signs of decoupling between previously interconnected markets. This thesis aims to investigate if high-revenue Swedish multinational enterprises’ communications and strategies are affected by exogenous geopolitical developments in the global economy. LÄS MER
2. A Study of How the COVID-19 Pandemic Impacts Swedish SMEs’ Internal Communication
Magister-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : A popular area that has increased in interest within the literature of International Business has lately been devoted to the field of international small and medium-sized enterprises (SMEs). Parallelly, the literature concerning uncertainties and crises has also grown, particularly regarding coronavirus disease 2019 (COVID-19). LÄS MER
3. Organisationskulturella skillnader och dess samband med styrning : En fallstudie av ett multinationellt företag och dess uppköp
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Organisationskultur, styrning och uppköp är ämnen som separat har forskats mycket kring inom internationellt företagande, men forskning som för dessa samman finns i liten omfattning. Denna studie kombinerar dessa begrepp och syftar därmed till att undersöka vilket samband skillnader i organisationskultur har med hur ett huvudkontor styr uppköpta enheter. LÄS MER
4. Born Global-företags internationaliseringsproces : En fallstudie av det svenska företaget Wrapp
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Traditionella internationaliseringsmodeller, såsom Uppsalamodellen, har under de senaste decennierna utmanats av internationaliseringsprocesser utförda av företag beskrivna som Born Globals. De internationaliseras tidigt och uppnår en utländsk försäljningsvolym på minst 25% inom företagets första tre år. LÄS MER