Sökning: "internet museer"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden internet museer.
6. Svenska museer och den sociala webben: Webb 2.0 som verktyg för dialog
Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Museerna har genom åren långsamt utvecklats mot öppnare institutioner, vilket under de senaste decennierna har visat sig bland annat som en strävan efter dialog med museets publik. Denna utveckling har likheter med hur internet under de senaste åren blivit allt mer inriktat på deltagande och sociala aspekter, ofta kallat webb 2.0. LÄS MER
7. En oviss framtid. Vart går allmänheten idag för att uppleva och lära sig historia och vart går den imorgon?
Magister-uppsats, Lunds universitet/ArkeologiSammanfattning : The purpose with this paper is partly to find out what people of different ages do to learn more about the past, and partly what they believe will happen within the next 50 years with institutions like traditional museums and the relatively new theme parks. How will the museums and theme parks evolve? Will they evolve? Or will they disappear? To solve these questions I have sent out a questionnaire to people of different ages. LÄS MER
8. Museer och Internet. Digital samtidsbevaring
Kandidat-uppsats, Institutionen för ABMSammanfattning : .... LÄS MER
9. Virtuella museer - vision eller verklighet?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Virtual museums have the potential to change the museum as a concept. They can reach and attract new audiences. Sweden has a high proportion of Internet users. That is why museums have a great opportunity to show their virtual exhibitions to more people. LÄS MER
10. Interaktiv kulturförmedling på Internet: när användarna skapar innehållet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra till en förståelse för hur Internets interaktiva karaktär kan utnyttjas för att främja meningsskapande kommunikation där mottagaren, i minst lika stor utsträckning som sändaren, har möjlighet att påverka kommunikationens innehåll. Jag hoppas därmed att kunna inspirera museer och andra kulturförmedlande institutioner till att utveckla mer interaktiva och meningsskapande webbplatser. LÄS MER