Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Masculine life is war..." : En multimodal kritisk diskursanalys om internetfenomenet Andrew Tate och kopplingen mellan hans framfart och manosfären

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Filip Sjödin; Martin Olsson; [2023]
    Nyckelord :Cultivation; MCDA; Andrew Tate; Manosfären; Förebild; Hegemoni;

    Sammanfattning : Forskningssyftet med studien ”Masculine life is a war…” är att undersöka och problematisera hur influencern, livscoachen och före detta kickboxaren Andrew Tates platsar i manosfären. Studien genomfördes genom att granska och analysera fyra videor av Tate för att hitta diskurser och distinkta teman. LÄS MER

  2. 2. "Om de beskriver att de är ledsna då kan jag skicka en ledsen emoji, senare glada emojis för att vi också ska bli glada" : Relationsskapande bland fältarbetare och ungdomar på digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Philip Panov; Peggah Rauofi; [2021]
    Nyckelord :Social fieldwork; Internet; Social media; Adolescence; Field worker; Social worker; Socialt fältarbete; Internet; Sociala medier; Ungdomar; Fältarbetare; Socialarbetare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fältarbetares egna upplevelser av relationsskapande mellan dem och ungdomar på internet och sociala medier. Åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med fältarbetare från socialtjänsten som arbetar med ungdomar på internet och sociala medier. LÄS MER

  3. 3. Sociala Mediers betydelse för unga kvinnors självbild : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Tove Mikaelsson; [2019]
    Nyckelord :Social media; Self-image; Identity; Social comparison; Young women; Sociala Medier; Självbild; Identitet; Social jämförelse; Unga kvinnor;

    Sammanfattning : Sociala mediers roll i unga människors liv har kommit att bli en tredje viktig omvärldskomponent i identitetsskapandet och utgör en unik kontext för social jämförelse. Tidigare forskning har visat att Internet och dess tillgänglighet kan ha en inverkan på unga kvinnors självbild och identitetsskapande. LÄS MER

  4. 4. Ungdomar och smartphones : En kulturanalytisk studie av identitetsskapande bland unga

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Edgar Mirjamsdotter; [2019]
    Nyckelord :Ungdomar; identitet; mobiltelefoner; smartphones; stress;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har som syfte att undersöka vad det betyder för gymnasie-ungdomar att ha mobiltelefoner, hur telefonen påverkar premisserna för dem att skapa sin identitet och orientera sig i sin vardag, hur de förhåller sig till privatliv och nätet samt vilka gemenskaper som blir tillgängliga via mobiltelefonen. Materialet består av en observation, sju kvalitativa intervjuer och fyra självreflekterande dagböcker som jag analyserat med hjälp av begreppen identitet och performativitet. LÄS MER

  5. 5. Blivande psykologers syn på det individcentrerade samhället, internet och sociala medier med avseende på personlig integritet : Future psychologists' view on the individual-centered society, internet and social media in regard to personal integrity

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Eva Rundelius; [2017]
    Nyckelord :psykologi; Individual-centered society; internet; social media; personal integrity; adolescents development; brain development; addiction; Psykologi; integritet; sociala medier; individcentrerat samhälle; internet; ungdomars utveckling; hjärnanas utveckling; beroende;

    Sammanfattning : Personlig integritet är av stor vikt för en sund utveckling av en individs identitet, psykiska hälsa och välbefinnande och påverkas av omgivningen. Personlig integritet är därför en viktig parameter i en psykologs terapeutiska arbete. LÄS MER