Sökning: "internetbaserat lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden internetbaserat lärande.

  1. 1. Kan internetbaserade quiz med fokus på formativ bedömning användas i naturkunskapsundervisningen för gymnasieelever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna Birve; [2023]
    Nyckelord :anonymitet; självbedömning; klassrumsklimat; internetbaserade kunskapstest;

    Sammanfattning : Formativ bedömning har visats ge stora positiva effekter på lärande och rekommenderas användas i grundskolornas undervisning. Dock har det inte varit helt enkelt att implementera metoden i skolan. Metoden förutsätter ett tryggt klassrumsklimat och trygga elever, omständigheter som inte alltid råder. LÄS MER

  2. 2. Rent frågebaserat lärande som metod i utbildningsmaterial : En undersökning av upplevelsen och effektiviteten av rent frågebaserat lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Susanna Mannerfelt; [2022]
    Nyckelord :question-based learning; formative feedback; pure question-based learning; e-learning; learning by doing; active learning; frågebaserat lärande; formativ återkoppling; internetbaserat lärande; lära genom att göra; aktivt lärande;

    Sammanfattning : I takt med att tekniken går framåt krävs det att företag håller sig ständigt uppdaterade genom att vidareutbilda sina medarbetare. Inom företagsutbildning finns behovet av att utveckla metoderna för lärande samt att hitta sätta att utbilda personalen mer effektivt. LÄS MER

  3. 3. Utomhusmiljön i förskolan : En kvalitativ studie med fokus på pedagogers syn på användandet av förskolegårdens miljö för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Agnes Sigvardsson; Sara Sjögren; [2020]
    Nyckelord :Utomhusmiljö; Samspel; Artefakter; Mediering; Pedagoger;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om verksamma pedagogers syn på förskolans utomhusmiljö för barns utveckling och lärande. Frågeställningar som hur verksamma pedagoger talar om förskolans utomhusmiljö som en lärmiljö i undervisningen samt vilket syfte pedagogerna har med utevistelse har guidat studien. LÄS MER

  4. 4. En friare fritid? : Effekterna av ett in­ternetbaserat stresshanteringsprogram på återhämtning under ledig tid

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maurits Gerhardsson; [2017]
    Nyckelord :Stress; utmattning; anpassningsstörning; utmattningssyndrom; återhämtning; återhämtningserfarenheter; stresshanteringsprogram; internetbaserad KBT; iKBT; iStress;

    Sammanfattning : I uppsatsen användes en randomiserad kontrollerad design för att undersöka om återhämtningserfarenheter förändras efter tio veckors deltagande i ett internetadministrerat stresshanteringsprogram, baserat på KBT. Resultat av tidigare forskning har visat att stressinterventioner har potential att förändra återhämtningserfarenheter som de mäts i REQ (the Recovery Experiences Questionnaire). LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för internetbaserat lärande inom högre utbildning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Studier via internet; Textbaserad kommunikation och Läroplattform;

    Sammanfattning : Med teknikens utveckling har fysiska avstånd minskat och det har skapats nya sätt att kommunicera, ta del utav erfarenheter och kunskap och därmed har också möjligheterna till att finna denna kunskap utvecklats och utökats. En del av denna utveckling är det växande internetbaserade utbildningssättet som under de senaste årtionden ökat stort till antal. LÄS MER