Sökning: "internprissättning uSA"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden internprissättning uSA.

  1. 1. Internationell internprissättning : en komparativ studie om hur redovisningstradition påverkar skattemässiga regler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sara Johansson; Viktoria Sahlman; [2016]
    Nyckelord :transfer pricing; principle-based; rule-based; financial accounting standards; tax regulations; OECD; U.S.; Sweden; internprissättning; principbaserad; regelbaserad; redovisningsstandarder; skatteregler; OECD; USA; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utreda hur OECDs riktlinjer för internprissättning implementerats i svensk respektive amerikansk lagstiftning, för att fastställa i vilken utsträckning redovisningstradition påverkar implementeringen av skattemässiga regler. För att uppfylla syftet har vi utfört en komparativ studie, som baseras på en kvalitativ innehållsanalys, där vi klassificerar regelverken utifrån i vilken utsträckning de är princip- eller regelbaserade. LÄS MER

  2. 2. Transfer pricing : råder harmonisering mellan Sverige och USA enligt OECDs riktlinjer?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Cecilia Stellan; Sebastian Lorentsen; [2016]
    Nyckelord :Transfer Pricing; Sweden; USA; Harmonization; OECD; Guidelines; arm s length principle; CCA; transfer pricing methods; Transfer pricing documentation.; Internprissättning; Sverige; USA; Harmonisering; OECD; Riktlinjer; armlängdsprincipen; CCA; prissättningsmetoder; dokumentationskrav.;

    Sammanfattning : Världsekonomin är i ständig tillväxt. Till följd av globaliseringen av ekonomin har allt fler multinationella koncerner etablerats. För att kunna effektivisera och vinstmaximera inom sina organisationer har multinationella bolag utnyttjat olika länders skattesystem. LÄS MER

  3. 3. Internprissättning och tullvärde : Det är bättre att förekomma än att förekommas

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Anna Söderberg; [2015]
    Nyckelord :Transfer pricing; customs value; prevention; better; than; cure; arm’s length principle; cross-border intercompany transactions; cross-border; intercompany; transactions; intercompany transactions; market value; market; China; USA; Sweden; Swedish; tax authority; pricing; unrelated; adjusted; customs duty; customs; duty; Customs Authorities; intercompany relationship; income tax; methods; taxable income; imported; products; import; price adjustments; transaction price; tax surcharge; tax surcharges; monetary penalties; american precedent; documentation; transfer pricing documentation; future; communication; customs declaration; Tullvärde; internprissättning; globalisering; gränsöverskridande koncerninterna transaktioner; transaktioner; koncernintern; gränsöverskridande; handel; prissättning; multinationella; multinationell; företag; multinationellt företag; armlängdsprincipen; närstående företag; närstående; företag; närstående bolag; bolag; oberoende företag; oberoende; skattemyndigheten; skattemyndighet; internpris; koncern; bolagskoncern; marknadsmässig; marknadsmässiga villkor; inkomstbeskattning; tullavgift; tullavgifter; tullmyndighet; tullmyndigheter; importpris; importpriser; närståenderelation; prissättningsmetod; prissättningsmetoder; transaktion; transaktioner; beskattningsunderlag; prisjustering; prisjusteringar; skattetillägg; straffavgift; straffavgifter; ouppmärksammat problem; dokumentation; bevisbörda; kommunikation; förekomma; förekommas; internprissättningar; OECD; svensk lagstiftning; kinesisk lagstiftning; amerikansk lagstiftning; WTO; GATT; marknadsprismetoden; CUP-metoden; återförsäljningsprismetoden; RPM-metoden; kostnadsplusmetoden; CPM-metoden; nettomarginalmetoden; TNMM-metoden; vinstfördelningsmetoden; PSM-metoden; transaktionsvärde; transaktionsvärdet; identiska varor; liknande varor; försäljningspris; produktionsvärde; rimliga medel; dokumentationskrav; OECD:s riktlinjer; riktlinjer; jämförelse; bevisbörda; Kina; USA; amerikansk; CVA; amerikanska marknaden; svenska marknaden; kinesiska marknaden; förhållandet; mellan; ökad; samverkan; dokumentationspolicy; dokumentationskrav; kostnader; importdeklaration; preliminär; preliminär importdeklaration;

    Sammanfattning : Globaliseringen bidrar till en ökad världshandel och medför även ett växande antal gränsöverskridande koncerninterna transaktioner inom multinationella företag. Prissättningen av transaktioner vilka vidtas mellan närstående företag måste ske i enlighet med armlängdsprincipen som om transaktionerna vidtagits mellan två oberoende företag. LÄS MER

  4. 4. Practical applicability of methods to determine the transfer price of intangibles

    Magister-uppsats, IHH, Rättsvetenskap

    Författare :Johan Tennemar; Erik Koponen; [2009]
    Nyckelord :Transfer pricing; intangibles; transfer pricing methods; applicability of methods; Internprissättning; immateriella tillgångar; internprissättnings metoder; tillämpning av metoder;

    Sammanfattning :   This master’s thesis discusses and analyzes difficulties in transfer pricing methods’ applicability to intangibles. With basis from the OECD Transfer Pricing Guidelines and the U.S. regulations, this thesis investigates applicable methods in legislation, theory, recommendations, case law and how they are applied in practice. LÄS MER

  5. 5. The Global Effect of the Glaxo Case : The Increase of Transfer Pricing Conflicts between the OECD and the US

    Magister-uppsats, IHH, Rättsvetenskap

    Författare :Camilla Hallbäck; Sara Gustafsson; [2008]
    Nyckelord :Transfer Pricing; Marketing Intangibles; The Arm s Length Principle; The Pharmaceutical Industry; Internprissättning; immateriella tillgångar; armlängdsprincipen; läkemedelsbranschen;

    Sammanfattning : This master’s thesis compares the OECD transfer pricing recommendations with the transfer pricing rules of the US. The main focus is the ethical pharmaceutical industry and intangible property, in particular marketing intangibles. LÄS MER