Sökning: "interorganizational trust"
Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden interorganizational trust.
11. Outsourcing av ekonomifunktionen i små företag
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för ekonomivetenskap och juridikSammanfattning : Den hårdnande konkurrensen mellan företag och jakten efter kostnadsbesparingar har fått vissa företag att outsourca sina stödfunktioner vilket kan vara hela eller delar av ekonomifunktionen. Av mindre företag i Sverige outsourcar cirka ett av tre och andelen är i stigande enligt Exido(2007). LÄS MER
12. Hur kan man styra en relation? : En studie om styrning av interorganisatoriska relationer mellan små och medelstora företag
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Interorganisatoriska relationer har blivit allt viktigare de senaste åren, företag köper exempelvis in IT-tjänster för att kunna förbättra sin kärnverksamhet. Det är dock vanligt att interorganisatoriska relationer misslyckas, en lösning till problem med dessa relationer är att använda ekonomisk styrning. LÄS MER
13. Förväntningar på fördelar med projektsamarbeten : En fallstudie i utvecklingssamarbete mellan näringsliv, högskola och offentlig projektägare
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomiSammanfattning : Offentlig projektägande är ett sätt att öka takten på miljöinnovationer och bidrar förutom till ett hållbarare samhälle även med tillväxt. Projektsamarbeten mellan näringsliv, offentlig aktör och högskola faller inom modellen Triple Helix och anses vara en effektiv form av samverkan där satsade resurser kan ge större avkastning. LÄS MER
14. Sport Sponsorship : Managing the relationship between a sponsor and a sponsee
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Sports sponsorship accounts for the majority of global sponsorship revenue and is a mutually beneficial business relationship between two parties -the sponsor and the sponsee. The most successful sports sponsorships are based on a good relationship between the sports entity and its sponsor, however, the relationship between the sponsor and the sponsee is difficult to understand due to the lack oftheoretical and managerial implications of the area. LÄS MER
15. Valfrihetens baksida - Hur styrs kvasimarknader? : En studie av Stockholm stads gymnasie- och hemtjänstmarknad
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Bakgrund: Under de senaste 20 åren har svensk offentlig sektor präglats av konkurrensprövning genom privatisering av tidigare offentlig sektor. Det skapar en ny marknad där privata och offentliga aktörer skall samverka under statlig samordning och övervakning. LÄS MER