Sökning: "interpersonell interaktion"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden interpersonell interaktion.

  1. 6. Ett motvilligt äktenskap? En studie om relationen mellan PR-konsulter och journalister.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Malena Eklund; [2014-09-08]
    Nyckelord :PR-konsulter; journalister; relationer; demokrati; kommunikation; samtalsintervju;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta är en Magisteruppsats i medie- och kommunikationsvetenskap som ska undersöka relationen mellan PR-konsulter och journalister med hjälp av den kvalitativa metoden samtalsintervjuer. Mina frågeställningar lyder som följer: Vilka är deras vanligaste arbetsuppgifter? Hur ser respondenterna på relationerna mellan PR-konsulterna och journalisterna? Bör relationen förbättras och skulle det i så fall vara till fördel för samhället? Om det skulle behövas, går det att se vilka möjligheter som finns för att kunna få en bättre relation professionerna emellan? Syftet är att undersöka relationen mellan PR-konsulter och journalister samt att diskutera hur relationen kan beskrivas ur ett samhällsperspektiv. LÄS MER

  2. 7. Berörd.. och förförd? : En studie av interpersonell beröring i butiksmiljö

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Rickard Johansson; Alexander Krnjajic; [2012]
    Nyckelord :Sensory Marketing; Retail; Service Quality; Servicescape; Consumer Behavior; Interpersonal touch; Nonverbal Communication; Handshake; Oxytocin; Sinnesmarknadsföring; Detaljhandel; Servicekvalitet; Servicelandskap; Konsumentbeteende; Interpersonell beröring; Icke-verbal kommunikation; Handslag; Oxytocin;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur interpersonell beröring från en anställd, i form av ett handslag, förändrar kundens uppfattning av shoppingupplevelsen. Vidare ämnar studien att väcka intresse för ämnet likväl som att ge rekommendationer för vidare forskning av det taktila sinnets och den interpersonella beröringens betydelse i marknadsföringssammanhang. LÄS MER

  3. 8. "Jag tror inte att man kan nå alla, alltid, med allt" : En kvalitativ studie av interpersonell kommunikation i skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Viktor Karlsson; Jenny Stenman; [2010]
    Nyckelord :interpersonal communication; Social Psychology; interaction teacher – student; qualitative study; interpersonell kommunikation; socialpsykologi; interaktion lärare - elev; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på uppenbara problem kring lärare - elevrelationen vad gäller interaktionen. Denna problematik grundar sig inte minst på att relationen främst är inriktad på de kunskapsöverförande bitarna medans de sociala och relationsmässiga aspekterna i relationerna oftast kommer i andra hand. LÄS MER

  4. 9. Kommunikativ interaktion i den synkrona elektroniska referenstjänsten : Den interpersonella kommunikationen mellan användare och bibliotekarie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Emma-Lisa Hansson; Monika Janvari; [2007]
    Nyckelord :användare; bibliotekarie; chatt; chatt-transcripts; elektronisk referenstjänst; interpersonell kommunikation; jourhavande bibliotekarie; referensarbete; user; librarian; chat; chattranscript; electronic reference service; interpersonal communication; reference work; Documentation; information; library science; archivistics; Arkiv- och bibliotekskunskap; dokumentation; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this master thesis is to gain greater knowledge of interpersonal communication. This study explores on one hand how interpersonal communication can be used as an important part of reference work in a Swedish electronic synchronous reference service, and on the other how interpersonal communication affects the relationship between user and librarian. LÄS MER