Sökning: "interpretativ fenomenologisk analys IPA"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden interpretativ fenomenologisk analys IPA.

  1. 1. Faktorer som skapar bristande följsamhet till basal hygien : Sjuksköterskans upplevelse

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emma Forss; Anders Palmblom; [2023]
    Nyckelord :Care hygiene; basic hygiene; compliance; nurse; behavioral factors; Vårdhygien; basal hygien; följsamhet; sjuksköterskor; beteendefaktorer;

    Sammanfattning : Introduktion: Trots att det finns evidens för de hygienrutiner som praktiseras på svenska sjukhus brister det i följsamhet till dessa rutiner. Detta leder bland annat till höga kostnader, lidande hos patienter och är en bidragande orsak till utveckling och utbredning av mikroorganismer med antibiotikaresistens. LÄS MER

  2. 2. Vad ska det leda till? : - En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser av samverkan med elevhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Gustafsson; Marie Hiding Olsson; [2023]
    Nyckelord :elevhälsa; samverkan; elevärende; möjligheter; hinder;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) skriver att elevhälsans arbete ska ske i samverkan med lärare och övrig personal på individ- grupp- och skolenhetsnivå. Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka upplevelser pedagoger har av elevhälsan gällande samverkan i elevärenden. LÄS MER

  3. 3. ”Anpassa sig som en kameleont” : - Specialpedagogens erfarenheter av förebyggande ochfrämjande arbete i elevhälsan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Vernersson Jonsson; Nilla Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :hälsa; specialpedagog; förebyggande; hälsofrämjande; inkludering; salutogent; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Utifrån stundande lagkrav gällande specialpedagog eller speciallärares deltagande i elevhälsoteamets arbete ställde vi oss frågan om hur detta arbete ser ut idag. Då lagändringen ämnar öka förekomsten av förebyggande och främjande arbete i elevhälsan, är detta vår huvudfokus. LÄS MER

  4. 4. Vad kännetecknar det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan? : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter av systematiska kvalitetsarbetet i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Varvara Koselkova; [2022]
    Nyckelord :didactics; competence; cooperation; preschool; preschool teachers; quality; the systematic quality work; teaching.; didaktik; det systematiska kvalitetsarbetet; förskola; förskollärare; kompetens; kvalitet; samarbete; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Enligt läroplanens riktlinjer ska förskollärare ansvara för att resultat från uppföljningar och utvärderingar systematiskt och kontinuerligt analyseras för att utveckla kvaliteten i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevelser av flerspråkighet i svenskundervisningen : En intervjustudie med fyra lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanja Cosic; Nanna Jansson; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; translanguaging; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Sverige är ett flerspråkigt samhälle och det talas mer än 150 olika språk i landet. Trots detta genomsyras fortfarande många svenska skolor av en enspråkig norm där svenska är det språk som prioriteras. Därför är syftet med vår studie att beskriva och analysera hur lärare erfar flerspråkighet. LÄS MER