Sökning: "interpretativ fenomenologisk analys"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden interpretativ fenomenologisk analys.

  1. 1. Faktorer som skapar bristande följsamhet till basal hygien : Sjuksköterskans upplevelse

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emma Forss; Anders Palmblom; [2023]
    Nyckelord :Care hygiene; basic hygiene; compliance; nurse; behavioral factors; Vårdhygien; basal hygien; följsamhet; sjuksköterskor; beteendefaktorer;

    Sammanfattning : Introduktion: Trots att det finns evidens för de hygienrutiner som praktiseras på svenska sjukhus brister det i följsamhet till dessa rutiner. Detta leder bland annat till höga kostnader, lidande hos patienter och är en bidragande orsak till utveckling och utbredning av mikroorganismer med antibiotikaresistens. LÄS MER

  2. 2. Vad ska det leda till? : - En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser av samverkan med elevhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Gustafsson; Marie Hiding Olsson; [2023]
    Nyckelord :elevhälsa; samverkan; elevärende; möjligheter; hinder;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) skriver att elevhälsans arbete ska ske i samverkan med lärare och övrig personal på individ- grupp- och skolenhetsnivå. Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka upplevelser pedagoger har av elevhälsan gällande samverkan i elevärenden. LÄS MER

  3. 3. ”Anpassa sig som en kameleont” : - Specialpedagogens erfarenheter av förebyggande ochfrämjande arbete i elevhälsan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Vernersson Jonsson; Nilla Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :hälsa; specialpedagog; förebyggande; hälsofrämjande; inkludering; salutogent; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Utifrån stundande lagkrav gällande specialpedagog eller speciallärares deltagande i elevhälsoteamets arbete ställde vi oss frågan om hur detta arbete ser ut idag. Då lagändringen ämnar öka förekomsten av förebyggande och främjande arbete i elevhälsan, är detta vår huvudfokus. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares föreställningar kring kommunikationsstrategier i förskolan - ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Nathalie Lundberg; Jenny Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :Augmentative and alternative communication; communication strategies; including; interpretative phenomenological analysis; preschool teacher.; Alternativ och kompletterande kommunikation; förskollärare; inkludering; interpretativ fenomenologisk analys; kommunikationsstrategier.;

    Sammanfattning : The aim for this study is to contribute with knowledge about preschool teachers' ideas about their communication strategies, from an inclusion perspective. To collect information, nine interviews were made with practicing preschool teachers in Sweden. The study is based on empirical data and with a methodological approach. LÄS MER

  5. 5. Vad kännetecknar det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan? : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter av systematiska kvalitetsarbetet i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Varvara Koselkova; [2022]
    Nyckelord :didactics; competence; cooperation; preschool; preschool teachers; quality; the systematic quality work; teaching.; didaktik; det systematiska kvalitetsarbetet; förskola; förskollärare; kompetens; kvalitet; samarbete; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Enligt läroplanens riktlinjer ska förskollärare ansvara för att resultat från uppföljningar och utvärderingar systematiskt och kontinuerligt analyseras för att utveckla kvaliteten i förskolan. LÄS MER