Sökning: "intersektionalitet förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden intersektionalitet förskola.

  1. 1. Var är min identitet? : En intersektionell förståelse av representation i UR:s program ”Tripp, Trapp, Träd”

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kevin Singh Olausson; Ida Meuller; [2022]
    Nyckelord :Identitet; representation; intersektionalitet; tv för barn; barnkultur; förskola; genus; etnicitet; ålder; sexualitet; funktionsvariation; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka identitetskategorier som representeras i tv riktad till barn i förskola, och vidare problematisera representationen genom ett intersektionellt perspektiv med fokus på hur olika identitetskategorier samverkar i konstruktionen av identitet. Studien utgår från en tematisk analys av UR:s program “Tripp, Trapp, Träd”. LÄS MER

  2. 2. Den jämställda, icke-diskriminerade förskolan och dess pedagogiska ledare En kvalitativ intervjustudie om rektorers tal om och konstruktioner av arbete med jämställdhet och likabehandling i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Strand; [2021-09-23]
    Nyckelord :arbete med jämställdhet; Likabehandling; plan mot diskriminering och kränkande behandling; Förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att granska rektorers tal om och konstruktioner av jämställdhet och likabehandling, det utförda praktiska arbetet samt vilka likheter och skillnader som blev synliga i dessa utsagor för att få syn på återkommande representationer av problem. Teori: Det teoretiska ramverk som omgärdar studiens är feministisk poststrukturalism, intersektionalitet och diskursanalys med fokus på makt och språket som handlande verktyg. LÄS MER

  3. 3. ”En inkluderande förskola – där alla barn kan vara med, utifrån sin förmåga” : En studie om förskollärares erfarenheter av att skapa en inkluderande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Clara Strömbäck Grönvid; Hanna Österman; [2021]
    Nyckelord :normer; makt; funktionalitet; inkludering; funktionsmaktsordningen; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera hur förskollärare berättar om sitt arbete med att skapa en verksamhet som inkluderar alla barn, vilket kan vara svårt i praktiken. Studien synliggör även hur pedagoger anpassar förskolan för att skapa en inkluderande verksamhet samt vilka normer som bli synliga i deras arbete. LÄS MER

  4. 4. ”Förskolan kan göra jättestor skillnad” : En intervjustudie om pedagogers perspektiv på barn som befinner sig i utsatthet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jenny Eklund; [2021]
    Nyckelord :barn; barn i utsatthet; föreställningar; förskola; intersektionalitet; intersektionellt perspektiv; kategorier; maktstrukturer; pedagoger; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers erfarenheter och kunskaper om barn som riskerar att hamna i, eller befinner sig i utsatthet. Samt hur kunskaperna och erfarenheterna möjliggör eller förhindrar att barn som befinner sig i utsatthet identifieras av förskolan. LÄS MER

  5. 5. Vem där? En intersektionell analys av identifikationsmöjligheter i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Catrin Runeke Svensson; Emmy Åkesson; [2019]
    Nyckelord :identifikation; identitet; förskola; hem; intersektionalitet; kön; klass; miljö;

    Sammanfattning : I förskolan är litteratur en stor del av barns vardag och de har ofta möjlighet att själva styrasin läsning beroende på vilken bok som tilltalar dem. Vid många tillfällen under en dag skerdock också läsning av böcker som pedagogerna väljer ut. LÄS MER