Sökning: "intersektionalitet genus och etnicitet förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden intersektionalitet genus och etnicitet förskola.

  1. 1. Var är min identitet? : En intersektionell förståelse av representation i UR:s program ”Tripp, Trapp, Träd”

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kevin Singh Olausson; Ida Meuller; [2022]
    Nyckelord :Identitet; representation; intersektionalitet; tv för barn; barnkultur; förskola; genus; etnicitet; ålder; sexualitet; funktionsvariation; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka identitetskategorier som representeras i tv riktad till barn i förskola, och vidare problematisera representationen genom ett intersektionellt perspektiv med fokus på hur olika identitetskategorier samverkar i konstruktionen av identitet. Studien utgår från en tematisk analys av UR:s program “Tripp, Trapp, Träd”. LÄS MER

  2. 2. Vad spelar det för roll? Det är ju bara en bok... En diskursanalys med intersektionellt perspektiv av Askungen och Rödluvan i två olika utgåvor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Olsson; Sofie Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Etnicitet; Förskola; Genus; Intersektionalitet; Klass; Kön;

    Sammanfattning : SammanfattningTitel: Vad spelar det för roll? Det är ju bara en bok...Författare: Sofie Nilsson och Jenny Olsson Barnlitteratur är idag och sedan en lång tid tillbaka en viktig del av förskolans pedagogiska material. LÄS MER

  3. 3. Vem får vara med? En intersektionell textanalys av bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Westman; [2018]
    Nyckelord :Bilderbok; Bilderböcker; Förskola; Intersektionalitet; identitetsskapande; hermeneutisk cirkel; ikonotext;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker ur ett intersektionellt perspektiv karaktärer i 37 bilderböcker som ingår i ett bokpaket som alla Malmö stads förskolor fick ut år 2016. Syftet är att förstå vilka möjligheter till identifikation dessa böcker ger barnen. Metoden som används är kvalitativ textanalys, vilken grundas ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Genusstrategier i förskolan : En studie av en förskolas arbete med att motverka traditionella könsroller, ur ett intersektionellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Linnea Lowejko; [2013]
    Nyckelord :Gender; compensatory strategy; genderneutrual; normcritisism; intersectionality; Genus; kompensatorisk strategi; könsneutralitet; normkritik; intersektionalitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine a preschool's work to counteract traditional gender roles, which strategies are used and how norms about gender roles are produced and treated. The study also examines whether the preschool has an intersectional perspective in it's gender work, which analyzes how they relate to other categories such as ethnicity, race, class, age and sexuality in their work. LÄS MER

  5. 5. Barnlitteraturens makt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Frida Holmqvist; Nadja Nurmio; [2012]
    Nyckelord :Makt; barnlitteratur; förskola; intersektionalitet; genus; könssocialistaion; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att beskriva, analysera och diskutera tre barnböcker som är vanligt förekommande i den förskola som ingår i studien. Utifrån ett intersektionellt perspektiv undersöks och tolkas hur makt konstrueras genom att samverka mellan olika identitetskategorier som kön, ålder, klass, etnicitet och funktionsnedsättning i den valda barnlitteraturen. LÄS MER