Sökning: "intersektionalitet genus skola"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden intersektionalitet genus skola.
1. En undersökning om hur läroböcker skildrar etnicitet och genus i religionskunskap i den svenska grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi har under våra VFU- perioder sett hur religionsläroböcker brister i skildringen av etnicitet och genus och därför bestämde vi oss att undersöka två läroböcker i vårt examensarbete. Vårt syfte har varit att undersöka om hur religionsläroböcker skildrar etnicitet och genus och vi har utgått från följande frågor: Hur skildras etnicitet och genus inom religionsämnets läroböcker? Vilka texter och bilder används i religionsämnets läroböcker gällande etnicitet och genus? Vi har använt oss av två teoretiska utgångspunkter. LÄS MER
2. Religionskunskapsläromedels-analys på islam-kapitel.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete är en läromedelsanalys vars fokus kommer ligga på att analysera sexreligionskunskapsläromedel som håller sig inom tidsramen 2011 fram till idag 2022. Syftet äratt se hur författaren/författarna presenterar islam i läroböckerna samt vilka maktstrukturersom vi finner med hjälp av våra fyra teoretiska glasögon. LÄS MER
3. Hembiträdet: individ ellerprojektionsyta? : Mentalitet, identitet, genus, klass ochskötsamhet i tidningsartiklar av och omhembiträden i det tidiga 1900-talets Sverige
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/HistoriaSammanfattning : Uppsatsens handlar om debatten om problemen med hembiträdena och hur situationen skulle förbättras i början av 1900-talet. Källmaterialet är Stockholms tjänarinneförenings medlemstidning Tjänarinnebladet samt tidskrifterna Idun och Dagny. LÄS MER
4. Den ideala eleven Hur den ideala eleven framställs i läromedel i idrott och hälsa, samt hur den har förändrats över tid.
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Sammanfattning Läroboken dominerar undervisningen i skolan. I dessa konstrueras den ideala eleven genom diskurser och maktbärande relationer. I lärarrollen är det viktigt att kunna förstå och kritiskt kunna granska läromedels påverkan på de traditionella stereotypiska rollerna, och hur ideal skapas. LÄS MER
5. Inkludering som yrke : Specialpedagogers erfarenheter och arbetsrelationer ur ett organisatoriskt genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Uppsatsen behandlar olika maktaspekter som påverkar specialpedagogens arbete i att få skolan mer inkluderande. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med fyra specialpedagoger, varav tre är kvinnor, i ett försök att skildra kvinnostämplingen i yrket (Woolhouse, 2014:138, Göransson et al. 2015:17 samt Cole 2005:289). LÄS MER