Sökning: "intersektionalitet skola"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden intersektionalitet skola.

  1. 1. Att känna sig fel/ avvikande : En studie om ADHD ur skärningspunkterna; kön, klass, ålder och funktionalitet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Teresa Linnarsson; Clara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; intersektionalitet; stämplingsteori; dramaturgiskt perspektiv; skola; utanförskap; symptom; ohälsa; sjukvård; hälso- och sjukvårdskurator.;

    Sammanfattning : Studiens kunskapsöversikt utgår från information om grundläggande fakta om ADHD, att få diagnos, samsjuklighet, vikten av rätt diagnos samt hälso- och sjukvårdskuratorer vilket utgör studiens vetenskapliga ram. Studiens frågeställningar syftar till att dels besvara hur rådande intersektionella strukturer påverkar upplevelsen av att leva med ADHD. LÄS MER

  2. 2. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER

  3. 3. Kärlek börjar inte alls med bråk : En översiktsstudie om våld i ungas parrelationer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Clara Johansson Jensen; Josefine Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Unga; våld i nära relation; dejtingvåld; HBTQI; kön; vänner; föräldrar; uppväxtvillkor; arenor för våld; normer för våld; digitalt våld;

    Sammanfattning : Denna översiktsstudie syftar till att undersöka våld i ungas parrelationer oavsett sexuell läggning och belysa kunskapsluckor inom fenomenet. Ytterligare syftar studien till att undersöka ungas upplevelse av våldet genom att identifiera hur unga hanterar våld, riskfaktorer kopplat till våldet och vilka konsekvenser våldet kan medföra. LÄS MER

  4. 4. En undersökning om hur läroböcker skildrar etnicitet och genus i religionskunskap i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sebastian Friberg; Mohamed Hassan; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; Genus; Etnicitet; Läromedel; Läroböcker; Religion; Skola; Intersektionalitet; Orientalism;

    Sammanfattning : Vi har under våra VFU- perioder sett hur religionsläroböcker brister i skildringen av etnicitet och genus och därför bestämde vi oss att undersöka två läroböcker i vårt examensarbete. Vårt syfte har varit att undersöka om hur religionsläroböcker skildrar etnicitet och genus och vi har utgått från följande frågor:  Hur skildras etnicitet och genus inom religionsämnets läroböcker?  Vilka texter och bilder används i religionsämnets läroböcker gällande etnicitet och genus? Vi har använt oss av två teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  5. 5. Religionskunskapsläromedels-analys på islam-kapitel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Faisal Haya; Susanna Benatti; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; islam; orientalism; postkolonialism; skola; genus; religion; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en läromedelsanalys vars fokus kommer ligga på att analysera sexreligionskunskapsläromedel som håller sig inom tidsramen 2011 fram till idag 2022. Syftet äratt se hur författaren/författarna presenterar islam i läroböckerna samt vilka maktstrukturersom vi finner med hjälp av våra fyra teoretiska glasögon. LÄS MER