Sökning: "intersektionella perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden intersektionella perspektiv.

  1. 1. Att känna sig fel/ avvikande : En studie om ADHD ur skärningspunkterna; kön, klass, ålder och funktionalitet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Teresa Linnarsson; Clara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; intersektionalitet; stämplingsteori; dramaturgiskt perspektiv; skola; utanförskap; symptom; ohälsa; sjukvård; hälso- och sjukvårdskurator.;

    Sammanfattning : Studiens kunskapsöversikt utgår från information om grundläggande fakta om ADHD, att få diagnos, samsjuklighet, vikten av rätt diagnos samt hälso- och sjukvårdskuratorer vilket utgör studiens vetenskapliga ram. Studiens frågeställningar syftar till att dels besvara hur rådande intersektionella strukturer påverkar upplevelsen av att leva med ADHD. LÄS MER

  2. 2. Kunskapen mellan raderna : En studie om intersektionella perspektiv i undervisningen på svenska journalistutbildningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Louise Wibergh Lenti; Vera Viksten; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; funktionalitet; genus; intersektionalitet; journalistutbildning; klass; religion; sexualitet;

    Sammanfattning : Medierna och dess aktörer, däribland journalister, besitter en enorm makt då de bidrar till skapandet av vårt samhälles diskurser, normer och världsuppfattningar. Men vilka är det som förväntas ingå i dessa världsuppfattningar? Vilka är det journaliststudenter får lära sig att skriva till, om och på vilket sätt? Syftet med denna uppsats är att undersöka hur svenska journalistutbildningar inkorporerar intersektionella perspektiv i sin utbildning, något som internationell forskning har efterfrågat. LÄS MER

  3. 3. (O)jämlik sårbarhet för klimatförändringar? En diskursanalys av svensk klimatanpassning utifrån ett intersektionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Filippa Wranne; [2023]
    Nyckelord :Klimatanpassning; risk; kris; katastrof; sårbarhet; genus; intersektionalitet; poststrukturalism; diskurs;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras den svenska strategin för klimatanpassning, i syfte att skapa förståelse för hur risk och sårbarhet framställs inom arbetet. Den globala uppvärmningen gör att negativa effekter av klimatförändringar blir vanligare, vilket även gör att katastrofer blir mer förekommande. LÄS MER

  4. 4. Eunuchs in Matthew 19:12 : a study in the history behind the eunuch logion and itspossible implications

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Anna Galvina; [2023]
    Nyckelord :Eunuchs; The gospel of Matthew; gender; queer theology; celibacy; masculinity studies; historicalcritical; eunucker; Matteus evangeliet; genus; queer teologi; celibatet; maskulinitets studier; historiskkritisk;

    Sammanfattning : I denna studie ifrågasätter jag tolkningar av Matteus 19:12, som påstår att versen och dess användning av ordet “eunuck” (εὐνοῦχος) förespråkar celibatet - antingen som en ideal eller alternativ till äktenskapet. Detta gör jag genom en studie av både historiska och bibliska bakgrundsfaktorer - främst identiteter, socio-politiska roller och andra aspekter av eunucker i antiken. LÄS MER

  5. 5. ”Men just när man bryter mot könsnormer då är det något som kollapsar i folks kollektiva hjärna” : En kvalitativ studie om trans- och ickebinära personers upplevelser och erfarenheter av skolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS); Malmö universitet/Centrum för sexologi och sexualitetsstudier (CSS)

    Författare :Katerina Sparr Holinkova; [2023]
    Nyckelord :queerfenomenologi; trans*; ickebinär; queer; skola; heterosexuell matris; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa kopplat till personer som identifierar sig som trans-och ickebinära och vilken del skolan kan ha i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är en högaktuell diskussion. Utifrån svensk kontext vet vi att skolornas ansvar enligt lag är att arbeta inkluderande och med frågor som handlar om normkritik och diskrimineringsgrunder. LÄS MER