Sökning: "intersektionellt perspektiv förskola"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden intersektionellt perspektiv förskola.
16. "Det är klart att någonting måste dom ju va bättre på" : En intervjustudie kring makt och relationer mellan yrkesgrupperna i förskolans arbetslag
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur de interpersonella relationerna i arbetslagen på förskolan påverkas av yrkesgruppernas skilda utbildningsnivåer och deras olika ansvarsuppgifter, vilka specificerats i förskolans läroplan (Skolverket 2010). Jag har genomfört intervjuer med fem barnskötare och fem förskollärare. LÄS MER
17. Barnlitteraturens makt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att beskriva, analysera och diskutera tre barnböcker som är vanligt förekommande i den förskola som ingår i studien. Utifrån ett intersektionellt perspektiv undersöks och tolkas hur makt konstrueras genom att samverka mellan olika identitetskategorier som kön, ålder, klass, etnicitet och funktionsnedsättning i den valda barnlitteraturen. LÄS MER
18. Normbrytande barnlitteratur – ett verktyg för normkritisk pedagogik Termin/år: Ht 2010
C-uppsats,Sammanfattning : Syfte:Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka vilka möjligheter normkritisk pedagogik har att etableras påförskolor. Vi ser läsning av normbrytande barnlitteratur som ett verktyg av många, men har fått uppfattningen avatt utbudet på normbrytande barnböcker i förskolan är begränsat. LÄS MER
19. Inte flickor och pojkar, det gäller ju barn överhuvudtaget…
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I denna uppsats studeras hur två kommunala förskolor förhåller sig till jämställdhetsfrågan sett ur ett intersektionellt perspektiv. Uppsatsen är byggd på kvalitativa intervjuer av två skolledare och fyra pedagoger samt observationer av två pedagoger som arbetar aktivt med jämställdhetsfrågan. LÄS MER
20. Vad förmedlar bilderboken? : En analys av barnlitteratur ur ett intersektionellt perspektiv.
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktikSammanfattning : I dagens förskola, och även sedan en lång tid tillbaka, anses barnböcker vara en viktig del avdet pedagogiska material som barnen tar del av. Däremot visar studie (se bl.a. Simonsson,2004) på att valet av vilken bok som förs in i förskolan inte är lika självklart som hur passviktigt det är att den finns där. LÄS MER