Sökning: "intervention läs-och skrivsvårigheter"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden intervention läs-och skrivsvårigheter.

  1. 21. Läsinterventioners påverkan på elevers självbild och motivation

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Wigerfelt Ingvaldsson; Rebecca Andersson; [2015]
    Nyckelord :Läsintervention; motivation; självbild; tidig intensiv lästräning;

    Sammanfattning : Problemområde:Alla elever får idag inte det stöd och de förutsättningar de behöver för att utveckla sin läsning och skrivning på bästa sätt. Upptäckt av läs- och skrivsvårigheter samt tidiga insatser har stor betydelse för elevernas fortsatta läs- och skrivutveckling men även för deras självbild och motivation. LÄS MER

  2. 22. Sång, parläsning och lässtrategier : Intensiv lästräning i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Kerstin Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Avkodning; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; lässtrategier;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien var att belysa hur en period av intensiv lästräning påverkar elevers läsning i årskurs 2. Träningen sker i form av parläsning av ordlistor och skönlitteratur kopplat till sång på stavelser, arbete med att komma på ord som börjar med vissa stavelser samt att läraren undervisar i lässtrategier. LÄS MER

  3. 23. Intensivläsning med läslistor : - En interventionsstudie med Wendickmodellen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Camilla Nilvius; Eva Anvegård; [2015]
    Nyckelord :Avkodning; Interventionsstudie; Läslistor; Läs- och skrivsvårigheter; Motivation; ’The simple view of reading’; Wendickmodellen Intensivläsning;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur avkodningen, för elever i avkodningssvårigheter, påverkades av en intervention med läslistor ställt mot tidigare liknande interventioner. Interventionen innefattade elever i avkodningssvårigheter som lästränade 20 tillfällen á 10 minuter med läslistor från Wendickmodellen Intensivläsning. LÄS MER

  4. 24. Fonologisk medvetenhet i förskoleklass : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Gunilla Burström; [2015]
    Nyckelord :Bornholmsmodellen; fonologisk medvetenhet; läsinlärning; interventionsstudie; elever i läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : International studies show that literacy skills have deteriorated among Swedish students. Empirical evidence states that before being able to learn to read it is important to have phonological awareness. LÄS MER

  5. 25. Läs- och skrivproblematik i skolan - vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Germundsson; [2014]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; intervention; kollegialt lärande; läs- och skrivsvårigheter; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Abstract/SammanfattningProblemområdeAtt undervisa elever med läs- och skrivsvårigheter är en utmaning för många lärare. För att lärarna ska kunna göra skillnad för dessa elever är det viktigt att forskning inte upplevs som så långt borta från det som händer i skolan. LÄS MER