Sökning: "intervention läs-och skrivsvårigheter"

Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade orden intervention läs-och skrivsvårigheter.

  1. 6. Morfologiskt baserad intensivundervisning och upprepad läsning i åk 4 – en jämförande interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Pia Hörnkvist; Carina Lindgren; [2023]
    Nyckelord :läsutveckling; avkodning; språklig sårbarhet; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Abstract This study examines intensive training with repeated reading, compared to intensive training in morphological knowledge among pupils who experience reading difficulties in grade 4. The focus is on decoding ability, spelling and word comprehension. LÄS MER

  2. 7. Intensiv lästräning med läslistor : En interventionsstudie med Wendick-modellen i årskurs 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Carlmyren; Anna Olsson; [2021]
    Nyckelord :Avkodning; intensivläsning; läslistor; läsintervention; läs- och skrivsvårigheter; motivation; Wendick-modellen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur intensiv lästräning med läslistor kan förändra avkodnings­förmågan hos elever med avkodningssvårigheter i årskurs 7. Vidare syftade studien till att undersöka elevernas upplevelse av att lästräna med läslistor samt huruvida deras läsmotivation påverkas. LÄS MER

  3. 8. Intensivträna läsning med eller utan visuellt pixel-brus : En interventionsstudie med fokus på elevernas avkodning och fonologiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Amanda Jonsson; Helené Thäpp; [2020]
    Nyckelord :avkodning; fonologiska förmåga; läsning; lästräning; ordavkodning; visuellt pixel-brus;

    Sammanfattning : Det är viktigt att vi har kunskaper om olika metoder, som kan hjälpa elever som har läs- och skrivsvårigheter. Skolans insatser skall  ha en vetenskaplig grund, vila på beprövad erfarenhet och aktuell forskning. En utmaning är att utveckla och testa metoder som kan praktiseras i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter i skolan. LÄS MER

  4. 9. Intensivträning av läsflytet hos lässvaga elever : En studie av avkodningsträning och morfologisk medvetenhetsträning som insats i liten grupp i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Gunilla Emanuelsson; Marlene Engström; [2019]
    Nyckelord :avkodningsträning; morfologisk medvetenhet; intervention; läsflyt; läs- och skrivsvårigheter; upprepad läsning; läsmotivation;

    Sammanfattning : This study examines the effects on reading flow of decoding training and decoding training in combination with morphological awareness instruction. The study included a small group of students with reading and writing difficulties in grade three. LÄS MER

  5. 10. "Hur ska jag kunna veta hur mycket som är kvar?" : Interventionsprogram genom explicit undervisning i matematisk problemlösning för 5 mellanstadieelever i behov av särskilt stöd i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2019]
    Nyckelord :Explicit Education; Mathematic Difficulties; Mathematicial Word Problems; RtI; Explicit undervisning; Matematiksvårigheter; Problemlösning; RtI;

    Sammanfattning : Elever med stora behov i matematik gagnas av fokuserad matematikundervisning visar forskning, till exempel. Hassler Hallstedt et.al. (2018). LÄS MER