Sökning: "intervju barn i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 297 uppsatser innehållade orden intervju barn i förskola.

  1. 1. Information om odling för barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ida Sandell; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte har varit att ta reda på hur informationsmaterial om odling kan utformas språkligt för barn mellan 3–6 år för att de ska kunna ta till sig informationen, samt hur samspelet mellan text och bild kan öka barnens intresse för ämnet.Under arbetets gång jag utfört en intervju med en förskollärare, en deltagande observation på en förskola och två textanalyser – strukturell analys och stilanalys. LÄS MER

  2. 2. Modersmål i förskolan : Förskollärare beskriver sitt arbete med modersmålsstöd.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Johansson; Camilla Wilsson; [2019]
    Nyckelord :modersmål; förskola; modersmålsstöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning Sverige har blivit ett alltmer mångkulturellt land och förskoleverksamheterna möts idag av barn och vuxna som talar många olika språk. Detta ställer krav på hur barn med annat modersmål stöttas. LÄS MER

  3. 3. En bild är inte bara en bild : En kvalitativ studie om bildens betydelse för förskolebarns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Rosqvist; Liza Petersson; [2019]
    Nyckelord :bild; estetiska lärprocesser; språkutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund Med hjälp av bilder kan barns utveckling av verbalt språk stödjas. Genom att pedagoger och barn samlas kring bilder i verksamheten kan diskussioner uppkomma vilket kan leda till att barnets verbala språk utvecklas. LÄS MER

  4. 4. "Jag finns här" : Ett arbete om några pedagogers erfarenheter kring trygga relationer med äldre barn i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Viklund; Alice Storbacka Granqvist; [2019]
    Nyckelord :Trygg relation; utevistelse; pedagog; förskola; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om några pedagogers erfarenheter av att bibehålla och utveckla trygga relationer med de äldre barnen i deras utevistelse. Metoden som användes var en kvalitativ intervju med enskilda pedagoger. LÄS MER

  5. 5. "Vi har inte samma språk men vi kan förstå varandra i alla fall" : En intervjustudie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med icke-verbal kommunikation i flerspråkiga förskolor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogik; Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Emma Norman; Malin Servin; [2019]
    Nyckelord :icke-verbal kommunikation; flerspråkighet; förskola; enspråksnorm; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Den ökade internaliseringen som lyfts i läroplanen för förskolan innebär att förskolan är en arena där många olika kulturer möts. Denna mångfald ställer höga krav på de som är verksamma inom förskolan. Statistik från 2017 visar att 5% av alla barn som vistas i förskolan är nyinvandrade. LÄS MER