Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärandemiljö för ett undersökande arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärarnas beskrivningar och tillvägagångssätt om lärandemiljö och produktiva frågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet

    Författare :Malin Malmqvist; Sabina Engström; [2024]
    Nyckelord :Investigative approach; Learning environment in preschool; Natural science; Prodictive questions; Sociocultural perspective; Lärandemiljö i förskolan; Naturvetenskap; Produktiva frågor; Sociokulturella perspektivet; Undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärandemiljöer för undersökande arbetssätt i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes semistrukturerad intervju som metod. I studien har åtta förskollärare intervjuats för att belysa deras beskrivningar hur de inkluderar lärmiljön utifrån undersökande arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. ”Oftast är det fröknarna som bestämmer...” - En kvalitativ intervjustudie om barns delaktighet och inflytande i samlingen på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Berlin; Julia Klingvik; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; Inflytande; Agens; Samling och Intervju;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöks barns inflytande och delaktighet i samlingen utifrån barns och förskollärares reflektioner. Syftet med studien var att undersöka barns och förskollärares tankar om samlingen med fokus på inflytande och delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Social interaktion i flerspråkig barngrupp : Förskollärares & Förskollärarstudenters upplevelser, tankar och handlingar runt social interaktion i flerspråkig barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Lind; [2023]
    Nyckelord :Social interaction; Narrative; Multilingualism; Preschool; Teacher perspective; Social interaktion; Narrativ; Flerspråkighet; Förskolan; Lärares perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad social interaktion är förförskollärare och förskollärarstudenter och hur de främjar social interaktionmellan flerspråkiga barn och vilka dilemman de har mött. Det här är enkvalitativ intervjustudie som använde sig av en narrativ ansats. LÄS MER

  4. 4. Samverkan mellan hem och förskola förskollärares och utlandsfödda vårdnadshavares upplevelser av samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alana Neme; [2023]
    Nyckelord :samverkan; interkultyralitet i förskolan; utlandsfödda vårdnadshavare; kommunikation; språk; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit  att bidra med kunskap om vilken uppfattning förskollärare och  utlandsfödda vårdnadshavare har av samverkan och kommunikation mellan hem och förskola och vad enligt deras upplevelser, kan hindra eller främja ett gynnsamt samarbete och kommunikation med varandra. Studien utgår från följande frågor: Hur  upplever utlandsfödda vårdnadshavare och förskollärare samverkan och kommunikation mellan hem och förskola? Vad anser förskollärare främjar eller hindrar i deras samverkan och kommunikation med utlandsfödda vårdnadshavare? Vad anser utlandsfödda vårdnadshavare  främjar eller hindrar deras samverkan och kommunikation  med förskolan? För att få svar på dessa frågor har denna studie  genomförts via  kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tre utbildade förskollärare och  tre utlandsfödda vårdnadshavare. LÄS MER

  5. 5. Barns Kulturella identitet inom förskolans utbildning : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de möjliggör för barns utveckling av en kulturell identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Felicia Fernqvist; [2023]
    Nyckelord :Cultural identity; Preschool teacher; preschool; qualitative interview; Kulturell identitet; förskollärare; förskola; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på hur förskollärare uppfattar sin bekvämlighet i undervisningen gällande barns kulturella identitet samt hur förskollärare uppfattar att de möjliggör för utveckling gällande ämnet inom förskolans utbildning, frågeställningen avgränsar syftet genom att lyfta fram det visuella arbetet genom lärmiljön. Studiens resultat bygger på en analys av fem stycken kvalitativa intervjuer som hölls med fem förskollärare som arbetar på olika verksamheter för att få ett varierat resultat. LÄS MER