Sökning: "intervju frågor till förskollärare"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden intervju frågor till förskollärare.

  1. 21. Kramar med ramar : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare ser på arbetet med barn inom autismspektrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hannah Askling; Matilda Hedendahl; [2019]
    Nyckelord :Förskola; specialförskola; autismspektrum; dilemma; inkludering; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare ser på svårigheter och möjligheter för barn inom autsimspektrum, i en förskola respektive en specialförskola. Det blir allt vanligare att yngre barn får en tidig diagnosering i dagens samhälle. LÄS MER

  2. 22. iPads i förskolan : Användningsområden samt pedagogers förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alicia Persson; Celina Åkesson Svanberg; [2019]
    Nyckelord :ipads; digitala verktyg; multimodalt lärande; interaktion; kompetens; mediering; förskola; barn;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie är att undersöka ”pedagogers förhållningssätt till iPads och hur de använder dessa i förskoleverksamheten”. Forskningsfrågorna som vi utgår från är ”hur beskriver pedagoger sitt eget förhållningssätt till iPads?” samt ”hur används iPads i förskoleverksamheten? ”Under vår studietid har vi upplevt den framfart som arbetet med digitala verktyg, främst iPads, haft. LÄS MER

  3. 23. ”Det kan vara så enkelt att man tycker att pojkar inte ska gråta” : Några pedagogers resonemang om aktivt genusarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Hedberg; Alicia Nöjd; [2019]
    Nyckelord :förskolan; genus; genusarbete; kunskap om genus; pedagogers tankar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår undersökning var att ta reda på vad några pedagoger har för kompetenser och kunskaper om genus samt om dessa pedagoger anser att de arbetar aktivt med genus i sin verksamhet. Utifrån syftet har följande frågeställning formats: 1) Vad har de deltagande pedagogerna för utbildning om genus? 2) Hur relaterar de deltagande pedagogerna tillbegreppet genus? 3) Hur uttrycker sig de deltagande pedagogerna om sitt aktiva genusarbete? I studien deltog fyra verksamma pedagoger, tre förskollärare och en barnskötare från två olika förskolor i två olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  4. 24. Oändliga möjligheter & Coca-Colaspel : -  en studie av förskollärares förhållningssätt till IKT-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Daniel Söderström Berglund; [2019]
    Nyckelord :IKT; kvalitativ intervju; sociokulturellt perspektiv; pedagogik;

    Sammanfattning : I den här studien vill jag undersöka hur några förskollärare ser på att undervisa med digitala verktyg, med anledning av att digital teknik fick en mer framträdande roll i den nya läroplanen. Studien vill ge svar på hur de idag använder digitala verktyg i sin undervisning, vilken roll de tycker att verktygen har samt hur den professionella diskussionen om digitala verktyg på förskolan ser ut. LÄS MER

  5. 25. Språkinlärning i vardagssituationer på förskolan : Förskollärarens arbetssätt kring språkutveckling vid måltiden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Martina Carlsson; Amanda Kling; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; förskola; arbetssätt; förskollärare; vardagssituation; måltidssituation;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan används de vardagliga situationerna ofta till att stimulera barns språkutveckling och många förskollärare ser på måltiden som en arena att stimulera barns språk på. Det verbala och fysiska språket skapar förutsättningar för att göra sig hörd och förstådd av sin omgivning. LÄS MER