Sökning: "intervju frågor till lärare språket"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden intervju frågor till lärare språket.

  1. 1. Det kommunikationsstödjande klassrummet : Lågstadielärares undervisning och resonemang om elevers muntliga kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carina Arvidsson; Amina Cehajic; [2020]
    Nyckelord :Environment; learning opportunities; interactions; communication; primary school; Miljö; lärtillfälle; interaktion; muntlig; kommunikation; lågstadium;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur fyra lärare på lågstadiet arbetar och resonerar när det gäller att få elever att kommunicera muntligt. Studiens teoretiska ram bygger på ett observationsverktyg som fokuserar på tre dimensioner i det kommunikationsstödjande klassrummet: miljö, lärtillfällen och interaktioner (Dock-rell, Bakopoulou, Law, Spencer & Lindsay, 2012:15). LÄS MER

  2. 2. Söka, sovra och kritiskt granska : En kvalitativ intervjustudie om informationssökning och källkritik i gymnasiets svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Sandra Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Informationssökning; källkritik; svenskämnet; gymnasiet; sociokulturellt perspektiv; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare menar att de integrerar informationssökning och källkritik i gymnasiets svenskämne och frågeställningarna som formulerades i relation till syftet är inriktat mot de didaktiska hur- och vad-frågorna. För att besvara dessa frågor och uppfylla syftet med studien utfördes semistrukturerade intervjuer med sex informanter. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation i matematikklassrummet : En studie om lärares samtal och frågornas betydelse för att utveckla elevers matematiska kunnande i årskurs 2-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Lisa Lyrhem; Sophie Rundberg; [2017]
    Nyckelord :Samtal; kommunikation; matematik; problemlösning; talk moves och diskurser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flera forskare (Chapin, O´Connor & Andersson, 2009; Mercer, 2008; Partanen, 2007; Riesbeck, 2008; Samuelsson & Forslund Frykedal, 2014; Taflin, 2007) nämner att det är genom samtal som tänkande och lärande kan utvecklas, då vi under samtalet förmedlar, förstår och klargör våra egna och andras tankar. Enligt Mercer (2008) är språket en central del för elevers lärande och utveckling, men att det inte tillförs tillräckligt med undervisningsmöjligheter där elever får uttrycka sig verbalt vilket har lett till sämre skolresultat. LÄS MER

  4. 4. ”Nu är det engelska så då pratar vi engelska. Så enkelt är det” : En studie om engelsklärares användande av målspråket under lektionerna i engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Linnea Backlund; [2017]
    Nyckelord :Second language learning; second language teaching; teaching language; code switching.; Andraspråksinlärning; andraspråksundervisning; undervisningsspråk; kodväxling.;

    Sammanfattning : This study aims at generating an understanding of today's teaching in English. The study  seeks to find out in what extent teachers in grade 4-6 speak English during the lessons in English and on what occasions the teacher chooses to use the English language. LÄS MER

  5. 5. Hur fyra lärare arbetar med textsamtal i årskurs 4-6 : En studie om hur fyra lärare arbetar med textsamtal i syfte att bearbeta en text, samt vilka förmågor som kan utvecklas hos eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Carina Askemur; [2015]
    Nyckelord :Svenskundervisning; högläsning; läsförståelse; strukturerat textsamtal;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur fyra lärare i grundskolan årskurs 4-6 arbetar med textsamtal i svenskundervisningen. Syftet var också att lyfta fram de förmågor som elever kan utveckla vid textsamtal samt pedagogens betydelse för textsamtalets genomförande. Utifrån syftet har följande frågeställningar formulerats. LÄS MER