Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Betydelsen av digitala verktyg i kompetensförsörjning: En kvalitativ studie om implementering och effekter av digitala verktyg i kompetensförsörjning inom offentlig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Louise Westlund; Lisa Alfredsson; [2024]
    Nyckelord :Kompetensförsörjning; digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg; organisationsförändring; digital kompetensförsörjning; offentlig verksamhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är ett aktuellt fenomen i dagens samhälle samtidigt som det råder kompetensbrist inom välfärden. För att lösa kompetensutmaningen har SKR tagit fram kompetensförsörjningsstrategier, där en av lösningarna är digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Intensivundervisning som intervention - en pilotstudie om genomförbarhet av en intensivundervisning i multiplikation i årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Olsson Lotta; Hagström Åsa; [2023-08-07]
    Nyckelord :Intensivundervisning; intervention; multiplikation; representation; dialog; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning om tidiga insatser i matematik och betydelsen av dessa. Till viss del finns det även forskning om hur tidiga insatser påverkar matematiklärandet i äldre åldrar. Däremot finns det inte så mycket forskning om eller material för genomförande av intensivundervisning för högstadiet. LÄS MER

  3. 3. Vad sägs vid utvecklingssamtalet? : Ett utvecklingsarbete med fokus på förskolans samtalsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Waldén; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; samtalsunderlag; utvecklingsarbete; diskursanalys; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal mellan pedagog och vårdnadshavare är främst förskollärarens ansvar att förbereda och genomföra. Trots den frihet som läroplanen ger kring hur samtalen görs är min upplevelse att utvecklingssamtal är ett relativt osynligt utvecklingsområde i förskolan. LÄS MER

  4. 4. En praktisk process för totalkostnadsanalys inom inköp : En studie om totalkostnadsanalys baserat på artikeluppdelning inom lågvolymstillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Marcus Schwartz; Frida Wygler; [2023]
    Nyckelord :Totalkostnadsanalys TCA ; total ägandekostnad TCO ; totalkostnadsanalysprocess; inköp; lågvolymstillverkande företag; artikeluppdelning; category management; Kraljics matris;

    Sammanfattning : Syfte: I den komplexa miljö som inköp inom lågvolymstillverkande företag befinner sig i ställs krav på kostnadsreducering. Ofta är fokus på inköpspriset medan flertalet osynliga kostnader, som ofta är större, är dolda under vattenytan. LÄS MER

  5. 5. Hur bråkar elever med bråk? : En studie om kritiska aspekter gällande additionsberäkningar av tal i bråkform.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jack Daoud; [2023]
    Nyckelord :Variation theory; Mathematics; Fraction; Addition; Critical aspects.; Variationsteori; Matematik; Tal i bråkform; Addition; Kritiska aspekter.;

    Sammanfattning : Majoriteten av elever saknar idag förståelsen för hur de ska addera bråktal med hjälp av varierande metoder trots flera års undervisning i bråkaritmetik. Studien syftar till att generera en fördjupad förståelse av de tidigare identifierade kritiska aspekter som årskurs 4 elever möter vid additionsberäkningar av tal i bråkform. LÄS MER