Sökning: "intervju gymnasieelever"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden intervju gymnasieelever.

  1. 1. Learning in physics with simulation : Students’ needs & perceptions of the interaction with Algodoo, and learning in physics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Seyma Ikra Koyuncu; [2023]
    Nyckelord :computational thinking; stem; simulations; physics; modelling; digital tools; digital content; computational thinking; stem; simulering; fysik; modellering; digitalt verktyg; digitalt innehåll;

    Sammanfattning : Initiatives to implement computational thinking and science, technology, engineering & modelling into learning processes have been taken by many authorities worldwide, and in Sweden as well. The Swedish government made changes in the high school curriculum in order to develop student’s digital competence including programming which has been in force since June 2018 (Skolverket, 2018). LÄS MER

  2. 2. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  3. 3. Överlappande gränser : Ungdomars uttryck av ett ”vi och dom” i relation till religion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna Andersson; [2023]
    Nyckelord :Ungdomar och religion; identitet; religiös identitet; politik och religion; socialkonstruktionism; kongruens; extremism;

    Sammanfattning : This study was aimed to investigate how a ”us and them” emerged in a group of young poeplés description and approaches to individuals and groups with a religiois identity. As a method to investigate this, a qualitative and semi-structured interview was done with six high school students from northern Sweden. LÄS MER

  4. 4. Hur vi kommer över talrädsla i svenskämnet : en fenomenografisk studie på gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Pogulis; [2023]
    Nyckelord :fear of public speaking; speaking; student perspective; supportive strategies; Swedish; elevperspektiv; muntligt framförande; talrädsla; stöttande strategier; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om de strategier som elever i gymnasiet ansåg vara stödjande för att övervinna talrädsla och svensklärares användningsområde för dessa strategier i klassrummet. Metoderna som användes var enkät och fenomenografisk intervju. LÄS MER

  5. 5. "- Jag gjorde ingenting, så jag kan inte ha gjort fel." : En studie i att avdramatisera improvisation hos gymnasieelever.

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Johan Brusewitz; [2023]
    Nyckelord :improvisation; gitarrundervisning; music performance anxiety; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka om lärare kan avdramatisera ämnet improvisation och därigenom göra ämnet lättare att närma sig för eleverna. Den teoretiska utgångspunkten för arbetet är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER