Sökning: "intervju i fokusgrupp"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden intervju i fokusgrupp.

  1. 1. SIMULATION AND SKILLS IMPROVEMENT An action research project to improve students’ learning of communication skills in upper-secondary health and social care education

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jason Patrick Stanley; [2023-09-27]
    Nyckelord :Aktionsforskning; simulering; praktik; arkitekturer; eleverfarenheter;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar elevlärande när lärare använder sig av simuleringar på vård- och omsorgsprogrammet. Forskning tyder på att simuleringar är en effektiv metod som gynnar elevers lärande och utveckling i sitt yrkeskunnande (Jossberger et al, 2022; Aarkrog 2018; Leibring, 2015). LÄS MER

  2. 2. Frigöra tid inom verksamhetsområdet ortopedi - en fallstudie av Sahlgrenska Universitetssjukhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Kaspersson; William Anderberg; [2023-09-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Långa dagar med påfrestande arbete har speglat vården under en lång tid där kapaciteten inte alltid räcker till eller planeras tillräckligt väl. Verksamhetsområdet ortopedi på Sahlgrenska påverkas av dessa utmaningar och möjligheten att frigöra tid för Sahlgrenskas vårdprofessioner ses således som en utmaning som vidare försvårar möjligheten att optimera arbetsuppgifter utifrån kompetens. LÄS MER

  3. 3. Vad sägs vid utvecklingssamtalet? : Ett utvecklingsarbete med fokus på förskolans samtalsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Waldén; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; samtalsunderlag; utvecklingsarbete; diskursanalys; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal mellan pedagog och vårdnadshavare är främst förskollärarens ansvar att förbereda och genomföra. Trots den frihet som läroplanen ger kring hur samtalen görs är min upplevelse att utvecklingssamtal är ett relativt osynligt utvecklingsområde i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Lärarstudenters tankar kring att jobba med rörelse i skolan : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

    Författare :Anette Alvarsson; Josefin Edwall; [2023]
    Nyckelord :Physical activity; School; Children; Adolescence; Focus Group; Student teachers; Fysisk aktivitet; Skola; Barn; Ungdom; Fokusgrupp; Lärarstudenter;

    Sammanfattning : Två av tio barn och ungdomar når rekommendationen för fysisk aktivitet och den fysiskaaktiviteten minskar med ökande ålder. Då barn och ungdomar spenderar mycket tid i skolanfinns det möjlighet att genom tidiga insatser redan under skolgången lägga grunden förelevernas aktiva vanor. LÄS MER

  5. 5. Hybridföreläsningar inom datavetenskap: En fallstudie om tekniska verktyg och deltagarnas upplevelse

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Cassandra Windahl; Filip Kroon; [2023]
    Nyckelord :Hybrid education; Technical tools; Digital learning; Lectures; Hybridutbildning; Tekniska verktyg; Digitalt lärande; Föreläsningar;

    Sammanfattning : Under COVID-19 blev distansundervisning ett måste och till följd mer accepterat och vanligt. Detta har även bidragit till att fler alternativa utbildningsformer blivit vanligare, bland annat hybridutbildning. Det finns dock bristande information och forskning på hur hybridutbildningar ska genomföras för bäst upplevelse för alla inblandade. LÄS MER