Sökning: "intervju lärare frågorna"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden intervju lärare frågorna.

  1. 16. Varför klassiskt? : En studie om skönlitteratur på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katarina Strömgren; [2016]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; kanon; svenska; intervju; bricolage;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka gymnasielärares didaktiska resonemang om att använda klassisk skönlitteratur i undervisningen. Det är till företrädelsevis de didaktiska frågorna varför, vad och hur som undersöks. LÄS MER

  2. 17. Teknik, etik och hållbar utveckling : Om teknikämnets relevans för elever i skolan år 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johnny Häger; [2015]
    Nyckelord :Didaktik; grundskola; intervju; teknik; relevans;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna undersökning har sju lärare som undervisar i teknikämnet årskurs 7-9 intervjuats i syfte att undersöka deras val av innehåll utifrån omgivande faktorer och deras ämnessyn.Frågorna som ställts i uppsatsen har haft för avsikt att ge kunskaper för att beskriva omgivande faktorer som påverkar valet av innehåll samt i vilken mån läraren behandlar teknikämnet i relation till etik, hållbar utveckling och olika samhällsfrågor. LÄS MER

  3. 18. Friluftsliv, en kulturell upplevelse : från kursplan till lektion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Teresia Lidén; Paulina Trense; [2014]
    Nyckelord :Friluftsliv; Undervisning; Idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur friluftslivet ser ut på lektionerna i grundskolans årskurs 7-9. Det undersöks även eventuella skillnader i undervisning av friluftsliv i storstads- och glesbygdsskolor. LÄS MER

  4. 19. "What does drottningen heta?" : En studie om engelsklärares kommunikation vid engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Hermann; Linda Stål; [2014]
    Nyckelord :second language learning; English teaching; English teachers; teaching language; code switching; body language; attitudes; andraspråksinlärning; engelskundervisning; engelsklärare; undervisningsspråk; kodväxling; kroppsspråk; attityder;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate English teachers’ communication when teaching English in grade three in Swedish schools. The investigation seeks to find out what language is, and why it is, dominant and how the proportions in the teachers’ uses of English and Swedish in time are distributed. LÄS MER

  5. 20. Digitala lärresurser i historieämnet : En studie om användningen av digitala lärresurser i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elon Folkesson; Anton Söderpalm; [2013]
    Nyckelord :Digitala lärresurser Didaktik Gymnasiet Historia Lärares användning och uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka gymnasielärare användning av och uppfattningar om digitala lärresurser i historieundervisningen utifrån ett didaktiskt och ett fenomenografiskt perspektiv. Studiens frågeställningar var således: vad framhåller lärare om de didaktiska frågorna avseende digitala lärresurser i undervisningen i undervisningen? och vilka uppfattningar har lärare av sina val av didaktiska frågor gällande digitala lärresurser? För att kunna behandla frågeställningarna så har både enkät och intervju använts som metod. LÄS MER