Sökning: "intervju läs och skrivsvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden intervju läs och skrivsvårigheter.

  1. 1. Omvandla utmaningar till möjligheter: Läs- och skrivsvårigheter och elevers välmående inom webbutveckling/programmering.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Linda Wannerö Avramidou; Ehab Rada; [2024]
    Nyckelord :cognition; educational challenge; emotion; learning styles; motivation; programming; reading and writing difficulties; web development.; Emotion; inlärningsstrategier; kognition; läs- och skrivsvårigheter; motivation; programmering; utbildningsutmaningar; webbutveckling;

    Sammanfattning : This thesis delves into the unique educational challenges and learning styles of students with reading and writing difficulties, specifically within the context of programming and web development. We explore the aspects of cognition, emotion, and motivation, offering a nuanced exploration of how task structures and educational environments impact these students. LÄS MER

  2. 2. Digitalt anpassad information för personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Hanna Zoort; [2023]
    Nyckelord :Text design; dyslexia; reading and writing difficulties; information design; simplification; accessibility; Textdesign; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; informationsdesign; förenkling; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i informationsdesign med inriktning textdesign. Syftetmed studien är att undersöka aspekter som gör digitala texter tillgängliga förutvald mottagargrupp med hjälp av principer framtagna för dessa i kombinationmed principer inom informationsdesign. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Strömberg; [2022-02-07]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; anpassningar; lärarkompetens; fonologisk medvetenhet; metoder;

    Sammanfattning : En stor del av undervisningen på lågstadiet handlar om läs-och skrivundervisning och enligt skolledningen har elever med svårigheter att uppnå kunskapskraven rätt till särskilt stöd i undervisningen. Lärarens kompetens är viktig för att eleverna skall lyckas i sin läs- och skrivutveckling och deras stöd och resurser till eleverna har en stor påverkan. LÄS MER

  4. 4. Varför sjöng du inte? : En intervjustudie av lärares anpassningar och strategier i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Intervju; läs- och skrivsvårigheter; anpassningar och strategier; lärare; lärmiljö;

    Sammanfattning : Idén till studien kom från en fallstudie av Lisa Asp-Onsjö (2008) som undersöker skolsituationen för elever med behov av anpassningar och särskilt stöd utifrån begreppen rumslig, social och didaktisk inkludering. Därefter utarbetades syftet med studien, nämligen att undersöka vilka anpassningar och strategier lärare använder sig av i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar med att läsa och skriva: : En studie om vuxnas erfarenheter av vad som gör skolan välfungerande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kristina Saunders Åhlen; Anna Liw; [2022]
    Nyckelord :dyslexi; läs-och skrivsvårigheter; motivation; relationer; självbestämmandeteori; strategier;

    Sammanfattning : Denna småskaliga studie syftar till att undersöka vad som förefaller vara viktigt för att skolan ska bli välfungerande för elever som möter utmaningar med att läsa och skriva. Fokus har även lagts vid vad som upplevs motiverande i skolan, samt hur stödinsatser uppfattas av vuxna som ser tillbaka på sin skolgång. LÄS MER