Sökning: "intervju med andraspråkselever"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden intervju med andraspråkselever.

  1. 1. Andraspråkselever i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Kero; [2020]
    Nyckelord :Andraspråkselever; förberedelser; kunskapsutveckling; matematiska begrepp; studiehandledning.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur lärare arbetar med andraspråkselever i svensk matematikundervisning. Syftet med studien är att undersöka hur väl lärarna har blivit förberedda på att ta emot andraspråkselever, hur de arbetar tillsammans med studiehandledare, samt inom arbetslaget, för att underlätta undervisningen för andraspråkseleverna. LÄS MER

  2. 2. Modersmålets betydelse för eleverna – ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Magnusson; [2018-02-09]
    Nyckelord :Stöttning; modersmålsanvändande; tvärspråkande; andraspråkselever; scaffolding; native language use; translanguaging; bilingual students; second language learners.;

    Sammanfattning : Den senaste tidens invandring till Sverige har gjort att vi idag är ett land med stor kulturell mångfald, något som påverkar skolsystemet. Lärarna behöver hjälpa att stötta de andraspråkselever som har en mindre utvecklat svenskt språk, men forskningen påstår att det finns en viss osäkerhet i hur detta skall genomföras. LÄS MER

  3. 3. Klassrumsinteraktioner - matematiklärande på lågstadiet för andraspråkselever : Intervju- och observationsstudie om undervisning för elever som har arabiska och somaliska som modersmål

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Bergkvist; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien har syftet till att öka förståelsen för hur insatser kan riktas för att överbrygga och stärka elevers matematiklärande när elever har annat modersmål än svenska. Studien har utgått från en sociokulturell kunskapssyn på lärande. LÄS MER

  4. 4. Biologilärarrollen och språkutvecklande undervisning för vuxna elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Moa Sundstedt; [2017]
    Nyckelord :andraspråkselever; biologi; lärare; läraruppdrag; kvalitativ innehållsanalys; semi-strukturerade intervjuer; skolspråk; sociokulturell teori; språkutveckling; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Trots att vuxenskolan har en stor andel andraspråkselever och kursplanerna betonar kommunikativa färdigheter, uttrycker inte läroplanen tydligt vilket uppdrag lärarna har för elevernas språkutveckling. Studien syftar därför till att belysa hur vuxenutbildningens biologilärare ser på sin yrkesroll i relation till språkutvecklande undervisning, samt vilken betydelse de menar att språket har för att lära sig biologi. LÄS MER

  5. 5. Anpassningar i ett flerspråkigt klassrum : En kvalitativ studie om hur lärare anpassar undervisningen för att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Henningsson; [2017]
    Nyckelord :andraspråkselever; anpassningar; flerspråkiga elever; modersmålsundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur två lärare arbetar och anpassar undervisningen för att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga elever. För att samla in ett empiriskt material har jag använt intervju och observation som metod. LÄS MER