Sökning: "intervju med modersmålslärare"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden intervju med modersmålslärare.

  1. 6. Hej Schweiz! : En intervjustudie om integrerad modersmålsundervisning, dess metodik samt förutsättningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kvalitativ intervju; flerspråkighet; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Skolverket har i många år förespråkat ett arbetssätt som integrerar modersmålsundervisningen iden ordinarie förskoleverksamheten. Trots detta har begreppet integreradmodersmålsundervisning förblivit relativt okänt, och många förskollärare saknar den kompetenssom krävs för ett sådant arbetssätt. LÄS MER

  2. 7. Ett flerspråkigt matematikklassrum : Ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Demnert; Anneli Kopljar; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga elever; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete har sin utgångspunkt i tidigare forskning vad gäller matematik och flerspråkighet. Denna uppsats har tagit avstamp i vår tidigare forskningsöversikt Språkets betydelse i matematikundervisningen - En studie som berör flerspråkiga elever. LÄS MER

  3. 8. Främjande för andraspråksinlärning : Hur lärare anser att de bedriver undervisningen i klassrummet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Charmaine Kindgren; [2016]
    Nyckelord :Andraspråk; andraspråksinlärning; främjande i klassrummet; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna undersökning beskrivs hur lärare anser att de bedriver undervisning för att främja andraspråksinlärning i klassrummet. På grund av den invandring som idag sker är andraspråksinlärning ett aktuellt ämne i skolan. Hur ska man göra, vad ska man tänka på är tankar som rör sig i huvudet för många verksamma lärare. LÄS MER

  4. 9. Samverkan i hela kedjan : Hur organisatoriska förutsättningar påverkar lärare i att tillgängliggöra undervisningen för nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Lindström; [2015]
    Nyckelord :nyanländ; kartläggning; studiehandledning; samverkan; organisation; förutsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka organisatoriska förutsättningar för lärare anslutna till årskurs 1 i en kommuns kommunala grundskolor, med fokus på hur dessa förutsättningar påverkade lärarna i att tillgängliggöra den ordinarie undervisningen för nyanlända elever. Studien omfattar områdena studiehandledning, kartläggning och gemensamma arbetssätt mellan olika lärarkategorier samt en mottagningsenhet som var involverad i skolintroduktionen. LÄS MER

  5. 10. Pedagogers arbete med andraspråkselever

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eljesa Maliqi; Pajtime Zekaj; [2014]
    Nyckelord :Andraspråkselever; språkinlärning; språkutveckling; pedagoger; modersmålslärare;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur pedagoger arbetar med andraspråkselevers språkutveckling. Syftet är att även undersöka hur pedagoger anpassar sin undervisning samt läromedel utifrån andraspråkselevers förutsättningar och behov. LÄS MER