Sökning: "intervju metod kvale"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden intervju metod kvale.

  1. 1. Lärares tankar om specialpedagogens roll i skolan:Överlappande professioner

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Rosander; Erika Bettinger; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractDen specialpedagogiska verksamheten i svenska skolor har gått från specialundervisning utanför klassrummet mot en ambition att utveckla verksamheten så att fler elever får det stöd de behöver i sin vanliga klass. De första specialpedagogerna utbildades på 1990-talet och grundtanken med utbildningen; att i skolor få in en resurs med kompetens att utveckla det pedagogiska arbetet i samverkan med lärare, har i dagens skolor inte blivit helt genomsyrande i verksamheten, vilket visar på hur viktigt det är att belysa lärares tankar om situationen. LÄS MER

  2. 2. ”Kunskaperna är det inga fel på, de använder bara andra uttrycksformer”Lärares syn på undervisning kring ord och begrepp för elever med generell språkstörning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Wintfjäll; Maria Sverker; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare för elever med generell språkstörning arbetar med ord och begreppsinlärning kopplat till skolämnena matematik och svenska.Utifrån detta syfte har för studien relevanta frågeställningar formulerats. LÄS MER

  3. 3. Genom svårigheter mot stjärnorna Ad astra per aspera En kvalitativ studie av undervisning och stöd, delaktighet samt förslag för bättre organiserad undervisning och stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ismira Jansson; [2015-11-27]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; livsvärldsfenomenologi; specialpedagog; särskilt stöd; stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka elevers upplevelser av undervisning och stöd, delaktig vid utformandet av det stödet samt undervisningen. Jag är även nyfiken på hur eleven vill organisera sin undervisning och stöd på ett annat sätt. LÄS MER

  4. 4. AKK och autism. Om alternativ och kompletterande kommunikation och autism i den inkluderande förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Peter Johansson; [2014-04-10]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; autism; inkludering; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse kring en pedagogs erfarenheter av att arbeta med Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i relation till en pojke med autism (autismspektrumstörningar). Syftet preciseras i följande två frågeställningar: 1. LÄS MER

  5. 5. Tio deltagare i ett rehabiliteringsprojekts uppfattning av naturen och stadsmiljön utifrån en hälsoaspekt

    Kandidat-uppsats, Avd för hälsa och kultur

    Författare :Ida Friederici; Linda Schmidt; [2009]
    Nyckelord :Nature; wellbeing; urban environment; stress; Natur; må bra; stadsmiljö; stress;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad tio deltagare i ett rehabiliteringsprojekt med inriktning på natur, har för uppfattning av naturen och stadsmiljön utifrån en hälsoaspekt. Intervjuer valdes som metod då det ansågs att det var den mest lämpliga metoden för att svara på syftet. LÄS MER